Wydarzenia szkoła podstawowa
rok szkolny 2023/2024
Zakończenie roku szkolnego 2023/2024
Zakończenie roku klas ósmych
Ogólnopolska akcja "Jak nie czytam? Jak czytam!
LEKCJA ZOOLOGII NA ŻYWO – POKAZ WĘŻY
W dniu 10 czerwca w naszej szkole odbyła się kolejna lekcja zoologii na żywo, tym razem dotyczyła ona gadów. W jej trakcie uczniowie mieli niepowtarzalną okazję podziwiania z bliska żywych okazów pięknych węży: pytona królewskiego, pytona tygrysiego, boa tęczowego i madagarskiego. Podczas tych niezwykłych zajęć dowiedzieli się gdzie można spotkać prezentowane gatunki, w jaki sposób polują i czy są one groźne dla człowieka? W trakcie spotkania usłyszeli też wiele ciekawostek z ich życia. Największe jednak emocje wzbudził bezpośredni kontakt z żywymi okazami. Pokaz bardzo się podobał, czego wyrazem było duże ożywienie i entuzjazm na twarzach uczestników spotkania. Węże zachwyciły nas swoim pięknem, niektórzy mieli też możliwość przełamania strachu przed tymi, wywołującymi jednak pewne obawy, stworzeniami. Żywa lekcja biologii bardzo zaciekawiła uczniów, na zakończenie było sporo pytań i prośba o kolejne takie spotkania.
Wycieczka klas 4a, 4b i 5a do Krakowa - niezapomniane przygody i edukacyjne doświadczenia!
Dnia 7 czerwca 2024 r. uczniowie klas 4a, 4b i 5a wyruszyli na długo wyczekiwaną wycieczkę do Krakowa. Piątkowy poranek rozpoczął się zbiórką na placu przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Rzykach, gdzie o godzinie 7:20 zebrali się wszyscy uczestnicy, gotowi na pełen wrażeń dzień.
Rozpoczęcie przygody
Wyjazd nastąpił punktualnie o 7:30. Podróż minęła szybko, a uczniowie umilali sobie czas rozmowami oraz graniem w różne gry. Po dotarciu do Krakowa, rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta, idąc Drogą Królewską. Spacer prowadził przez Rynek Główny, gdzie uczniowie mieli okazję zobaczyć słynne Sukiennice oraz majestatyczny Kościół Mariacki. Nasza trasa zakończyła się przy Zamku Królewskim na Wawelu, jednym z najważniejszych symboli polskiej historii i kultury.
Zwiedzanie Zamku Królewskiego na Wawelu
O godzinie 11:00 rozpoczęliśmy zwiedzanie Reprezentacyjnych Komnat w Zamku Królewskim na Wawelu. Uczniowie z zapartym tchem słuchali opowieści przewodnika o historii zamku oraz jego znaczeniu. Mieliśmy okazję zobaczyć bogato zdobione wnętrza, wspaniałe arrasy i wiele cennych eksponatów. Było to niezapomniane doświadczenie, które pozwoliło nam przenieść się w czasie i poczuć atmosferę renesansowej rezydencji.
Słodka wizyta w Fabryce Czekolady
Po intensywnym zwiedzaniu przyszedł czas na coś słodkiego. O godzinie 13:30 udaliśmy się do Fabryki Czekolady. Tam, na samym początku, obejrzeliśmy film edukacyjny, który w ciekawy sposób przedstawiał proces produkcji czekolady – od ziarna kakaowego po gotowy produkt. Następnie każdy z uczestników mógł stworzyć własną tabliczkę czekolady według swojego pomysłu, a także przygotować i udekorować pralinki. To była nie tylko nauka, ale także świetna zabawa, która sprawiła ogromną radość wszystkim uczestnikom.
Powrót do domu
Po zakończeniu wszystkich atrakcji, zadowoleni i pełni nowych doświadczeń, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Na miejsce zbiórki wróciliśmy z uśmiechami na twarzach i głowami pełnymi wspomnień.
Wycieczka do Krakowa była pełna wrażeń i niezapomnianych chwil. Uczniowie mieli okazję zarówno zwiedzać historyczne miejsca, jak i uczestniczyć w kreatywnych warsztatach. Była to doskonała okazja do poszerzenia wiedzy, integracji oraz świetnej zabawy. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i wspaniałą atmosferę!
Galeria zdjęć
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszej wycieczki, które można znaleźć w galerii poniżej. Mamy nadzieję, że udało nam się uchwycić najpiękniejsze momenty tego wyjątkowego dnia.
Dzień Pustej Klasy 2024
Dzień Pustej Klasy to międzynarodowa inicjatywa edukacyjna, której celem jest zachęcanie nauczycieli i uczniów do spędzania czasu na świeżym powietrzu, zamiast w tradycyjnej sali lekcyjnej. Organizowany jest corocznie w trzeci piątek czerwca (w tym roku wyjątek) i ma na celu promowanie edukacji na łonie natury, co ma pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne
i psychiczne uczniów, jak również na ich zdolności poznawcze i kreatywność.
Podczas Dnia Pustej Klasy nauczyciele organizują różnorodne zajęcia na zewnątrz, takie jak lekcje przyrody, zajęcia sportowe, gry terenowe, warsztaty artystyczne oraz wycieczki. Inicjatywa ta zyskuje z roku na rok zyskuje na popularności na całym świecie, jako że coraz więcej szkół dostrzega korzyści płynące z nauki w naturalnym środowisku.
Tak w tym roku nasza szkoła obchodziła Dzień Pustej Klasy 🙂
Dziękuję nauczycielom za zaangażowanie oraz wspaniałe pomysły na spędzenie z uczniami dnia poza szkolną ławką.
Spotkanie z absolwentem szkoły
TAJEMNICE PODZIEMNEGO ŚWIATA - KOPALNI SOLI „WIELICZKA”
„Znajdują się tu cuda darzone bezmiernym podziwem od niemal tysiąclecia.
W tym czasie zręczne dłonie robotników Kopalni Soli w Wieliczce niestrudzenie
przemieniały podziemną krainę ciemności w królestwo piękna. [….]”
James Walter Smith, 1898
W dniu 28 maja klasa 5b poznawała ukryte głęboko pod ziemią sekrety wielickiej Kopalni. Niezwykłe podziemne miasto skrywa wiele tajemnic: wykute w soli komory, majestatyczne konstrukcje ciesielskie, podziemne jeziora solankowe o zielonym zabarwieniu oraz niepowtarzalne solne dzieła sztuki rzeźbiarskiej. Uczniowie odbyli fascynującą podróż labiryntem o długości około 2 km i wydrążonymi w skale korytarzami, schodząc na głębokość ponad 130 m. Na trasie wędrówki poznawali dawne narzędzia i maszyny górnicze oraz stosowane w przeszłości metody wydobycia i transportu soli. W trakcie wycieczki podziwiali również niezwykłe kaplice, z których najpiękniejszą jest Kaplica św. Kingi w całości wykuta w soli. Jest to największa w Europie podziemna świątynia, która olśniewa blaskiem kryształowych żyrandoli i przyciąga miliony turystów z całego świata.
Kopalnia Soli w Wieliczce została wpisana przez UNESCO na Listę Światowego Dziedzictwa, gdyż jej bogata historia i niemal 700-letni dorobek został uznany za szczególne dobro. W kopalni zachowały się oryginalne wyrobiska i chodniki, a także historyczne już narzędzia, które służyły do wydobycia soli. Ponadto w wielickich podziemiach znajdują się niezwykłe skarby natury. Ozdobą podziemnych komór są stalagmity i stalaktyty, będące efektem wtórnej krystalizacji soli. Natomiast Groty Kryształowe to wyjątkowe miejsca, zbudowane z najczystszego halitu. Te niezwykłe solne komory zostały uznane za osobliwość przyrodniczą o randze światowej.
Uniwersytet Dzieci - koniec roku akademickiego
Leśne warsztaty z klimatem
„Tylko emocjonalne związki z przyrodą są w stanie obudzić w dzieciach szacunek dla niej, dzięki czemu jako dorośli będą o nią dbać. Trudno jest bowiem pokochać coś, czego się nie zna, nie rozumie, albo przed czym odczuwa się lęk.
Richard Louv – „Ostatnie dziecko lasu”
21 maja 2024 roku uczniowie klasy 7a uczestniczyli w leśnych warsztatach terenowych . Głównym celem warsztatów było przybliżenie młodzieży piękna i znaczenia przyrody w naszym życiu, zachęcenie do uważnego spojrzenia na otaczający ich świat, w szczególności drzewa, rozwijanie umiejętności praktycznych oraz pogłębienie wiedzy przyrodniczej
z wykorzystaniem wszystkich zmysłów.
Leśne warsztaty edukacyjne realizowane są w ramach projektu „Bagna, lasy i drzewa dla czystego powietrza Małopolski!” Fundacji Dziedzictwo Przyrodnicze współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz WFOSiGW w Krakowie. Zajęcia z uczniami prowadził Pan Jakub Rozenbaum, przyrodnik, leśnik, przewodnik beskidzki, pracownik Biura Urządzania Lasu w Krakowie.
Jednym z punktów programu zajęć było rozpoznawanie drzew po liściach. Uczniowie szukali liści różnych drzew, a następnie musieli poprawnie je zidentyfikować. Wśród rozpoznawanych gatunków znalazły się m.in. jawor, lipa, brzoza, jarząb, świerk. Ta część warsztatów pomogła uczniom lepiej zrozumieć różnorodność gatunkową lasu oraz nauczyła ich podstaw dendrologii.
Ciekawym doświadczeniem dla młodzieży były zabawy integracyjne w otoczeniu lasu. Jedna z nich polegała na odnajdywaniu drzewa przyjaciela. Każdy uczeń miał zamknięte oczy i był prowadzony przez kolegę do wybranego drzewa, które musiał dokładnie zbadać dłońmi. Następnie, po otwarciu oczu, uczniowie musieli odnaleźć swoje drzewo przyjaciela. Zabawa ta nie tylko rozwijała zmysł dotyku, ale również uczyła, jak ważne jest dokładne poznanie przyrody.
Uczniowie uczestniczyli także w sesji słuchania lasu. W ciszy rozproszyli się po lesie, aby skupić się na dźwiękach przyrody – szumie wiatru, śpiewie ptaków, odgłosach owadów. To ćwiczenie miało na celu nie tylko relaksację, ale także uwrażliwienie na subtelne dźwięki, które często umykają nam w codziennym życiu.
Zmysłem węchu młodzież wyłapywała charakterystyczny zapach ściółki leśnej oraz subtelne wonie kwitnących drzew, krzewów leśnych oraz roślin łąkowych.
Młodzież nauczyła się mierzyć wysokość drzew za pomocą prostych metod oraz narzędzi. Wykorzystując metodę trójkąta uczniowie mierzyli wysokość wybranego drzewa, ucząc się przy tym podstaw geometrii i matematyki w praktyce. Natomiast przy pomocy taśmy mierzyli obwody pni wybranych drzew. Poznali także różne metody oznaczania wieku drzew.
W czasie zajęć nie zabrakło różnorodnych zagadek leśnych a także ciekawostek związanych z ekosystemem lasu. Była to doskonała okazja do przypomnienia sobie wiedzy z różnych przedmiotów, a także rozwijania logicznego myślenia.
Na zakończenie warsztatów poruszono temat terapii lasem, znanej jako shinrin-yoku lub kąpiele leśne. Uczniowie dowiedzieli się, jak przebywanie w lesie może pozytywnie wpływać na ich zdrowie psychiczne i fizyczne, pozwala zredukować stres, odprężyć się, obniżyć ciśnienie krwi i poprawić nastrój.
Zajęcia na łonie przyrody były dla młodzieży ciekawym edukacyjnym doświadczeniem oraz świetną przygodą. Uczniowie wrócili po nich nie tylko odprężeni, ale także z nową wiedzą, umiejętnościami oraz większą wrażliwością na piękno przyrody. Warsztaty z pewnością zachęciły ich do częstszego obcowania z naturą i dbania o środowisko.
Serdecznie dziękujemy Fundacji Dziedzictwo Przyrodnicze za ciekawy program warsztatów,
a prowadzącemu, Panu Jakubowi Rozenbaumowi za przekazaną wiedzę o lesie, mnóstwo przyrodniczych ciekawostek oraz miło spędzony razem czas na łonie przyrody.
Poniżej relacja z zajęć.
mgr Alicja Kołodziejczyk
Gminny Konkurs Recytatorski
I miejsce – Nikola Kuźma (Roczyny), Emilia Talar (Roczyny), Kinga Żabińska (SP4)
II miejsce – Lena Marczak (Targanice), Oliwia Szczerbowska (Roczyny), Bartłomiej Kiszczak (Rzyki), Julia Lasek (SP2)
III miejsce – Martyna Młynarczyk (Rzyki), Emilia Frydel (SP2), Karolina Szypuła (SP4)
Wyróżnienie – Józef Młocek (Rzyki), Zofia Sałapatek (SP2),
Za udział – Hanna Kopytko (Bolęcina), Victoria Boba (Rzyki), Maria Małysa (SP4), Marek Paluch (SP4), Gabriela Kocemba (Targanice)
klasy 5-6
I miejsce – Eliza Chmiel (Bolęcina), Antonina Cibor (Bolęcina), Natalia Pasierbek (Bolęcina), Gabriela Młocek kl.5 (Rzyki), Katarzyna Tupaj (SP2),
II miejsce – Dominika Dziedzic (Roczyny), Dorota Skoczylas (Sułkowice – Łęg)
III miejsce – Szymon Kapusta (Sułkowice –Łęg), Kamila Koczur (Roczyny), Laura Zator (Roczyny)
Wyróżnienie – Franciszek Babik (SP2), Lena Świetlik (SP2), Aleksandra Kadamus (Targanice), Oliwia Łysoń (Targanice)
Za udział – Gabriela Młocek kl.6(Rzyki), Martyna Nieciąg (Rzyki), Maja Kasolik (SP4)
Kosmiting Summit 2024
W dniu 17.05.2024 r. nasi Uczniowie Amelia Moskwik, Marcel Kowalczyk, Oliwier Smaza, Karol Sałek z kl. 7a reprezentowali szkołę wykonując doświadczenia fizyczne podczas Pikniku Naukowego w ramach konferencji “Kosmiting Summit 2024 “, który odbył się w Miejskim Domu Kultury w Andrychowie. Pokaz cieszył się ogromnym zainteresowaniem i uznaniem.
Gratulujemy i dziękujemy!
Akcja wiosennego sprzątania w naszej szkole
26 kwietnia 2024 r. z okazji obchodów Dnia Ziemi, Zespół Szkół Samorządowych w Rzykach po raz kolejny wziął udział w sprzątaniu okolicy w ramach akcji ekologicznej „Posprzątaj z nami Małopolskę” i #SprzątamyDlaPolski. Każdego roku, jak bumerang, wraca problem wyrzucania odpadów do rowów, rzeki czy lasu. I chociaż wszyscy mamy obowiązek segregowania i oddawania śmieci, nie wiadomo z jakiego powodu, ogromna ich ilość nadal znajduje się wokół nas. W dalszym ciągu zdecydowaną większość zanieczyszczających naszą miejscowość stanowią osoby dorosłe. To smutne, ponieważ to oni powinni świecić przykładem. Wyrzucanie śmieci w niewyznaczonych do tego miejscach jest niebezpieczne z wielu powodów. To zagrożenie dla środowiska, przyrody i ludzi. Rozkładające się odpady są źródłem chorób, przyciągają szkodniki i gryzonie, zanieczyszczają źródła wody i powietrze.
Dzieci i młodzież z klas 4-8 sprzątała centrum naszej wsi, tereny nadrzeczne na os. Szczęśniaki, Moskwiki i Młocki Dolne, drogi za kościołem, w kierunku cmentarza oraz byłej fermy kurzej, a także teren wokół szkoły. Nasi uczniowie, uzbrojeni w rękawice i worki na śmieci, z determinacją i ogromnym zaangażowaniem przystąpili do pracy.
Ilość i różnorodność znalezionych śmieci przerażała. Większość stanowiły szklane butelki i puszki po napojach alkoholowych, pozostałości z remontów, opony, plastikowe butelki, folie, wiadra. Oprócz typowych odpadów napotkaliśmy również dzikie wysypiska śmieci. Były to miejsca, gdzie ludzie nielegalnie pozbywali się swoich odpadów, np. zakopując je. Niestety w przyrodzie nic nie ginie.
Akcja miała na celu nie tylko sprzątanie istniejących odpadów, ale również edukację społeczności na temat postępowania z naszymi śmieciami. Jesteśmy wszyscy odpowiedzialni za czystość Rzyk! Zebraliśmy dużo, ale nie udało się pozbierać wszystkiego. Jest to niemożliwe, ponieważ bez przerwy dokładamy do istniejących odpadów, nowe. Zamiast do segregacji i recyklingu trafiają do środowiska.
Wielkie brawa dla naszej młodzieży!
Alicja Kołodziejczyk – szkolny koordynator akcji
APEL Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA ZIEMI
W dniu 25 kwietnia odbył się przygotowany przez klasy piąte apel z okazji Święta Ziemi, który został ubogacony piosenkami wykonanymi przez chór szkolny. Po raz pierwszy Dzień Ziemi świętowano w Stanach Zjednoczonych 22 kwietnia 1970 roku. W ten sposób ludzie, którym nie były obojętne losy naszej planety, chcieli wyrazić protest przeciwko dalszemu niszczeniu oblicza Matki-Ziemi. Ochrona środowiska jest bardzo ważna, ponieważ bogata przyroda staje się coraz uboższa. Niektóre gatunki roślin i zwierząt możemy dzisiaj podziwiać już tylko na obrazkach, a wielu gatunkom grozi wyginięcie. Jest to następstwem często nieprzemyślanych działań człowieka. Okazuje się, że zniszczenia dokonane przez niego w przyrodzie zaczynają zagrażać samemu człowiekowi.
Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Dlatego tegoroczną edycję Tygodnia Promocji Zdrowia obchodziliśmy pod hasłem „Chroniąc środowisko dbamy o nasze zdrowie”. Klasy 5-8 szkoły podstawowej realizowały projekt edukacyjny na temat negatywnych skutków zanieczyszczenia środowiska dla zdrowia człowieka. Dzięki dużemu zaangażowaniu wszystkich klas powstały piękne gazetki tematyczne i wystawy prezentujące prace uczniów. Ukoronowaniem tegorocznych obchodów Tygodnia Promocji Zdrowia i Dnia Ziemi był apel przygotowany przez klasy piąte pod opieką swoich wychowawców.
opr. mgr Małgorzata Pławecka
JAKUB FRYŚ - Laureatem konkursu ortograficznego
W dniu 25 kwietnia 2024 r. odbył się XXI Gminny Konkurs Ortograficzny. W tegorocznym konkursie ortograficznym uczestniczyło aż 60 uczniów z jedenastu szkół naszej gminy. Konkurs zorganizowano jak co roku w Zespole Szkół Samorządowych w Roczynach. Uczniowie stanęli przed niełatwymi zadaniami wśród których nie zabrakło zagadek, rebusów i ortograficznych wyzwań. Przez 90 minut mistrzowie ortografii łamali sobie głowy nad konkursowymi zadaniami. Naszą szkołę reprezentowało sześciu uczniów z klas drugich i trzecich. Jakub Fryś z klasy II b zajął wysokie drugie miejsce i tym samym znalazł się wśród laureatów tego niezwykle trudnego konkursu. Dzień później w andrychowskim magistracie Jakub odebrał nagrodę od przewodniczącego Rady Miejskiej Romana Babskiego. Gratulacje i słowa uznania złożył również burmistrz Tomasz Żak. Gratulujemy Kubie i życzymy radości w zdobywaniu wiedzy.
opr. mgr Ewa Demczuk
Ogromny sukces naszych piłkarzy ręcznych
Chłopcy z klas 5 i 6 zostali mistrzami naszej Gminy pokonujac w finale sp4 Andrychów. W finale Powiatowym pokonali Wadowice i Tomice. Ulegli tylko szczypiornistą z Kalwarii. 2 miejsce w Powiecie to ogromny sukces. Gratulacje!
XVI Gminny Turniej Rozgrywek Sportowych ,,Dwa Ognie”- klasy III
W klasach I- III zwraca się szczególną uwagę na kształtowanie zwinności równolegle z siłą i wytrzymałością. Gra sportowa „Dwa ognie” jest dostosowana do realizacji tych zadań i odpowiada możliwościom rozwojowym trzecioklasistów, a przy tym jest grą wesołą, ogólnie znaną i dostępną. W związku z tym dnia 23 kwietnia 2024 r. odbył się w naszej szkole turniej „Dwa ognie’’. Na zawody przybyły drużyny ze szkół: SP 2 Andrychów, SP 4 Andrychów, SP Roczyny, SP Inwałd, SP Sułkowice- Bolęcina, SP Rzyki. Zawodnicy rywalizowali systemem „każdy z każdym”. Dla tych uczniów czas rozgrywek to nie tylko rywalizacja, ale także okazja do wzajemnego poznania się, sportowego współdziałania w zespole, a przede wszystkim świetna zabawa.
Wyniki turnieju:
I miejsce – SP Inwałd
II miejsce – SP Sułkowice Bolęcina
III miejsce – SP Rzyki.
Organizatorzy turnieju dziękują sponsorom: Koło Łowieckie Beskid Andrychów, Firma Wosana S.A. za pomoc przy realizacji naszego projektu sportowego.
„Bądź EKO” - ekologiczny dzień w naszej szkole
Tegoroczne obchody Dnia Ziemi uczniowie klas 4 – 8 realizowali pod hasłem „Bądź EKO”. W piątek 19 kwietnia 2024 klasy wzięły udział w spotkaniu z edukatorem Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego. W tym dniu odbył się również szkolny konkurs wiedzy ekologicznej „Ekoekspert” w dwóch kategoriach wiekowych. Uczniowie zmierzyli się z pytaniami dotyczącymi m.in. oszczędzania wody i energii, postępowania z odpadami, zagrożeniami dla naszej planety związanymi z działalnością człowieka. Konkurs nie tylko sprawdzał wiedzę, ale także zachęcił do jej pogłębiania oraz dostarczył nowych informacji z dziedziny ekologii.
Oprócz tego zadaniem zespołów klasowych było wykonanie plakatu o tematyce ekologicznej oraz przygotowanie kreatywnego projektu upcyklingowego. Klasy rywalizowały o tytuł mistrza w tej dziedzinie, prezentując swoje pomysły na ochronę środowiska w formie artystycznej. Nie mniej atrakcyjne były projekty upcyklingowe, które uczniowie przygotowywali na konkurs tydzień wcześniej. Próbowali, prześcigając się w kreatywności, przekształcić stare rzeczy w coś nowego i użytecznego. Powstały zaskakujące prace, od eleganckiej lampy z plastikowych łyżek po gry zręcznościowe z zakrętek i kubków po jogurtach.
Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem było niewątpliwie rozstrzygnięcie konkursów i rozdanie nagród. Nagrodzono zwycięskie klasy, najlepsze projekty oraz uczniów, którzy w konkursie wiedzy ekologicznej zdobyli tytuł „Ekoeksperta”. Otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody ufundowane przez Radę Rodziców.
Całe wydarzenie nie tylko dostarczyło nam wielu wrażeń i dobrej zabawy, ale przede wszystkim miało na celu promowanie ekologii oraz edukacji ekologicznej. Zwiększyło naszą świadomość ekologiczną i zachęciło do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.
Ukoronowaniem obchodów Dnia Ziemi było sprzątanie najbliższej okolicy szkoły w piątek, 26 kwietnia w ramach akcji „Posprzątaj z nami Małopolskę”. Wspólnie zrobiliśmy coś dobrego dla środowiska przyrodniczego naszej miejscowości.
Dziękuję Radzie Rodziców za wsparcie w postaci ufundowania nagród, a klasom 4 – 8 i ich opiekunom za aktywny udział w dniu ekologicznym, oraz ogromne zaangażowanie podczas piątkowej akcji sprzątania.
Alicja Kołodziejczyk
Spotkanie z przedstawicielem Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego
W piątek, 19 kwietnia 2024 roku, w ramach Ekologicznego Dnia zorganizowanego w naszej szkole, mieliśmy przyjemność gościć edukatora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego Panią mgr inż. Beatę Jelewską z Popradzkiego Centrum Edukacyjnego w Woli Kroguleckiej. Spotkanie o tematyce przyrodniczo – ekologicznej skierowane było do uczniów klas 4-8. Pani Beata przeprowadziła dla nas trzy prelekcje, wykorzystując przy tym różnorodne materiały edukacyjne: plansze, fotografie, mapy, eksponaty przyrodnicze i prezentacje multimedialne. W trakcie pouczających wykładów, także z udziałem dzieci, przybliżyła uczniom zagadnienia związane z Parkiem Krajobrazowym Beskidu Małego, bogactwem flory i fauny naszych lasów, różnymi formami ochrony przyrody oraz wpływem działalności człowieka na krajobraz i środowisko. Podczas dyskusji uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań na najbardziej nurtujące ich przyrodnicze tematy. Dowiedzieli się wiele o śladach i tropach zwierząt, roślinach i zwierzętach chronionych oraz drzewach i krzewach rosnących w naszych lasach.
Na zakończenie spotkania każdy uczeń otrzymał informator o Parku Krajobrazowym Beskidu Małego. Pomoże im pogłębić wiedzę na temat naszego regionu, jego przyrody i kultury. To bardzo ciekawe spotkanie wzbogaciło nasz dzień w szkole, sprawiło, że tematy przyrodnicze stały się dla nas bardziej bliskie i zrozumiałe.
Serdecznie dziękujemy Pani Beacie Jelewskiej za przyjęcie zaproszenia do naszej szkoły. Jej zamiłowanie do przyrody, fachowa wiedza merytoryczna, którą umiejętnie i przystępnie nam przekazała sprawiły, że dzień ten był niezwykle wartościowym doświadczeniem dla nas wszystkich. Dziękujemy za poświęcony czas i za inspirujące spojrzenie na świat przyrody.
Alicja Kołodziejczyk
Wycieczka do Katowic
16 kwietnia, klasa III B udała się na wycieczkę do Katowic. Zwiedzaliśmy kompleks Muzeum Śląskiego. Inspirując się postacią Tomka Wilmowskiego, młodego bohatera książek Alfreda Szklarskiego udaliśmy w podróż dookoła świata. Wędrując po wszystkich kontynentach odkrywaliśmy świat za pomocą zmysłów i twórczych wyzwań. Poznawaliśmy rośliny, zwierzęta oraz kulturę mieszkańców wszystkich kontynentów. Następnie w multimedialnej części muzealnej poznaliśmy historię Śląska, zwyczaje i obrzędy. Mieliśmy możliwość przekonać się jak rozwijał się Górny Śląsk.
Bardzo interesująca była wystawa poświęcona pamięci Wandy Rutkiewicz, polskiej alpinistce i himalaistce.
Po historycznych wrażeniach udaliśmy się do Nikiszowca, zabytkowego osiedla górniczego. Podziwialiśmy zabudowę śląskich familoków, w których żyły rodziny robotnicze. Udało nam się nawet spotkać „Beboka” czyli figurkę przedstawiającą śląskiego straszaka.
TYDZIEŃ PROMOCJI ZDROWIA
Szkolny koordynator: mgr Małgorzata Pławecka
W związku ze świętowanym w dniu 7 kwietnia Międzynarodowym Dniem Zdrowia obchodziliśmy w naszej szkole tydzień promocji zdrowego stylu życia. W dniach od 8 do 12 kwietnia uczniowie szkoły podstawowej i dzieci przedszkolne pod opieką nauczycieli zaangażowały się w szereg działań mających na celu kształtowanie właściwych postaw i nawyków prozdrowotnych. Tegoroczną edycję obchodziliśmy pod hasłem „Chroniąc środowisko dbamy o nasze zdrowie”.
POKAZ MODY OWOCOWO-WARZYWNEJ
NASZE DZIAŁANIA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA ZDROWIA
I MIĘDZYNARODOWEGO DNIA ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
W poniedziałek i wtorek biblioteka szkolna zaprosiła na zajęcia dzieci z klas: 1b i 2a. Drugoklasiści obejrzeli krótki wykład pod tytułem „Jesteś tym co jesz”, a później rozwiązywali rebusy i krzyżówki o tematyce zdrowotnej oraz brali udział w dyskusji na temat „Co to jest zdrowie?”. Uczniowie z klasy pierwszej wysłuchali czytanego przez nauczyciela opowiadania „O Kubusiowym Kubusiu” i odszyfrowywali hasło dotyczące zdrowego odżywiania. Klasa 1a omawiała na zajęciach zasady racjonalnego odżywiania, przygotowała niepowtarzalne owocowo-warzywne ludziki i dekorację okienną w szkole. W klasie 3a został zrealizowany ciekawy projekt „Na farmie”, w ramach którego omawiano zdrową żywność, znaczenie rolnictwa przyjaznego środowisku oraz wykonano piękne makiety gospodarstwa ekologicznego. Natomiast uczniowie klasy 3b w ramach Uniwersytetu Dzieci uczestniczyli w wykładzie online na temat „Jak rośliny oczyszczają powietrze?” prowadzonym przez dr. Roberta Popka ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. W trakcie wykładu przeprowadzili ciekawe doświadczenie, które miało na celu pokazanie, ile zanieczyszczeń gromadzi się w roślinach.
We wtorek wszystkie klasy 1-3 szkoły podstawowej wzięły udział w warsztatach z pierwszej pomocy przedmedycznej prowadzonych przez Panią mgr Edytę Tomczyk, pielęgniarkę szkolną Panią Teresę Karczewską oraz Pana Przemysława Kowalę. W trakcie zajęć dzieci poznawały wyposażenie podręcznej apteczki, oceniały stan poszkodowanego oraz wykonywały sztuczne oddychanie i masaż serca. Ponadto w czwartek na świetlicy szkolnej odbyły się warsztaty dla chętnych dzieci z klas 1-5, w trakcie których uczniowie poznawali piramidę zdrowia, uczyli się pomiaru ciśnienia krwi, obliczania pod opieką nauczyciela wskaźnika BMI oraz określania prawidłowej masy ciała. W ciągu całego tygodnia klasy 1-3 pod opieką swoich wychowawców uczestniczyły także w fascynującej przygodzie samodzielnego wykrywania składników pokarmowych w produktach spożywczych oraz sprawdzania ich właściwości w pracowni chemicznej.
Także przedszkolaki i dzieci z zerówki aktywnie realizowały program mijającego tygodnia. „Dinusie” wzięły udział w ciekawych zajęciach, których celem było nakarmienie dwóch gąsienic. Jedna z nich była smutna, chora i zmęczona, prowadząca niezdrowy tryb życia; natomiast druga dbała o zdrową dietę, była radosna i energiczna. Dzieci ucząc się przez zabawę rozróżniały produkty zdrowe i niezdrowe. Dzięki temu nauczyły się, jak poprzez właściwą dietę dbać o dobrą kondycję. Grupa „Smerfów” miała zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu. Dzieci z zerówki oraz 5-latki wzięły udział warsztatach kulinarnych dla najmłodszych prowadzonych przez dietetyka, w trakcie których poznawały zasady racjonalnego odżywiania oraz samodzielnie przygotowywały zdrowe posiłki.
W trakcie Tygodnia Promocji Zdrowia uczniowie przygotowywali smoothies, smaczne i zdrowe kanapki, wiosenne sałatki oraz owocowo-warzywne ludziki – 4a, 6b, 7a. Zostały również nagrane przez uczniów klasy 4a i 6b oraz zamieszczone na szkolnej platformie G-Suite filmiki, na których prezentują przygotowanie zdrowych wiosennych sałatek według swojego przepisu. Uczniowie z 4b na zajęciach z wychowawczynią i języku angielskim omawiali zasady zdrowego odżywiania oraz przygotowali plakaty „Zdrowa i niezdrowa żywność”. Klasy czwarte wzięły dodatkowo udział w warsztatach przyrodniczych i wycieczce do lasu, gdyż kontakt z przyrodą pomaga w odprężeniu, walce ze stresem, poprawia samopoczucie oraz pozwala chronić zdrowie. Dzieci korzystały z terapeutycznej mocy lasu wsłuchując się w odgłosy natury i podziwiając rozkwitającą wokół przyrodę.
Klasa 5b na zajęciach języka polskiego przygotowała projekt edukacyjny „Motyw zdrowia w lekturach szkolnych”, co zostało udokumentowane w postaci nagranego filmiku. Natomiast w klasach szóstych odbyło się spotkanie z pielęgniarką szkolną na temat problemów i higieny okresu dojrzewania. Oczywiście w ciągu całego tygodnia nie zapomnieliśmy o tym, że ruch to zdrowie, dlatego uczniowie uczestniczyli w wyjazdach na basen, grach zespołowych na hali sportowej oraz aktywnym wypoczynku połączonym z zajęciami ruchowymi na świeżym powietrzu w otoczeniu pięknego krajobrazu naszej miejscowości.
W programie mijającego tygodnia uczniowie pod opieką nauczycieli zrealizowali ponadto szereg wartościowych interdyscyplinarnych projektów. W ramach biologii uczennice klasy 6b opracowały krzyżówkę na temat zdrowego stylu życia na platformie do tworzenia interaktywnych quizów – kahoot oraz przeprowadziły wśród swoich rówieśników konkurs na znawcę tajników zdrowia. Klasy piąte, szóste oraz 4a i 7a zrealizowały na lekcjach biologii i techniki projekt edukacyjny „Wpływ hałasu na nasze zdrowie”, przygotowały wystawy: piramid zdrowego żywienia i hałasu oraz swoich prac na górnym i dolnym korytarzu szkoły. Klasy 4-8 zaprojektowały i wykonały plakaty promujące zdrowy styl życia oraz przedstawiające negatywne skutki zanieczyszczenia środowiska dla zdrowia człowieka. Dzięki dużemu zaangażowaniu wszystkich klas w tegoroczny projekt powstały piękne gazetki tematyczne i wystawy prezentujące prace uczniów: „Chroniąc środowisko dbamy o nasze zdrowie”, „Hałas szkodzi, cisza łagodzi”.
W ramach biologii w klasie 6a, 7a i 7b zostały opracowane i zaprezentowane na forum klas projekty edukacyjne popularyzujące wiedzę na temat uwarunkowań zdrowia, profilaktyki uzależnień, chorób cywilizacyjnych oraz wpływu elektroniki i hałasu na nasze zdrowie. Na lekcjach geografii zostały przedstawione przygotowane przez klasy siódme prezentacje na temat rolnictwa ekologicznego oraz negatywnych skutków zanieczyszczeń środowiska z uwzględnieniem tych pochodzenia rolniczego. W czasie zajęć z fizyki uczniowie rozwiązywali zadania o tematyce związanej z racjonalnym odżywianiem, omawiali jednostki wartości energetycznej pokarmu, obliczali wartość kaloryczną posiłków zgodnie z dziennym zapotrzebowaniem na energię poszczególnych grup wiekowych. Ponadto młodzież klas siódmych i ósmej przeliczała kcal na kJ oraz określała wysiłek fizyczny potrzebny do spalenia określonej liczby kalorii. W czasie lekcji chemii uczniowie klas siódmych i ósmej pod opieką Pani mgr Ewy Polak-Leśniak przeprowadzili warsztaty dla uczniów klas 1-3 SP. Podczas zajęć wykrywano składniki pokarmowe takie jak: skrobia, tłuszcze i białko w produktach spożywczych.
W dniu 11 kwietnia odbyły się także konsultacje logopedyczne z Panią mgr Katarzyną Stasiowską-Jarosz. Głównym ich celem było przede wszystkim rozpoznanie, czy rozwój językowy danego dziecka przebiega prawidłowo oraz jakie podjąć kroki w celu usprawnienia aparatu mowy. W czasie rozmowy z rodzicami wspólnie z logopedą ustalono stan zdrowia dziecka, jego rozwój i możliwości. Udzielono porad jak należy postępować, aby poprawić prawidłową komunikację. Mając na uwadze złożoność problemu zaburzeń mowy, zawsze warto zadbać profilaktycznie o prawidłową wymowę dziecka, aby mówiło pięknie i zrozumiale, bowiem to rokuje powodzenie w nauce.
W ramach Tygodnia Promocji Zdrowia uczniowie klas czwartych i piątych wzięli także udział spotkaniu z Panią Agnieszką Beer pielęgniarką-instrumentariuszką pracującą w Szpitalu Powiatowym w Wadowicach. Pani Agnieszka odpowiadała na pytania uczniów dotyczące wymogów, zadań i warunków pracy pielęgniarki, opowiedziała o trudach i radościach swojej pracy, po czym zaprezentowała uczniom narzędzia jakich używa się podczas operacji oraz w jaki sposób przygotowuje się i podaje choremu kroplówkę. Uczestnicy zajęć poznawali zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku złamania. Pani Agnieszka zaprezentowała sposób zakładania chusty trójkątnej i opatrunku gipsowego. W trakcie spotkania podkreśliła, jak ważne w pracy pielęgniarki są: dobry stan zdrowia, empatia i cierpliwość. Bardzo dziękujemy Pani Agnieszce za ciepłą opowieść o tak trudnym zawodzie, przeprowadzenie bardzo interesującego spotkania oraz praktyczne wskazówki dotyczące postępowania w nagłych przypadkach. Pragnę również podziękować Pani Teresie Karczewskiej, Panu Przemysławowi Kowali i OSP w Rzykach za współpracę przy organizacji warsztatów z pierwszej pomocy przedmedycznej dla wszystkich uczniów szkoły podstawowej.
Dziękuję wszystkim uczestnikom projektu: Przedszkolakom, Uczniom, Rodzicom i Gronu Pedagogicznemu za bardzo aktywny udział i zaangażowanie w upowszechnianie zasad profilaktyki zdrowotnej.
Klasy 4-8
Klasy 1-3
Przedszkole
W wiosennym lesie
Kwietniowa wycieczka klasy 4b do pobliskiego lasu była niezapomnianą przygodą dla uczniów. Poranek rozpoczął się piękną słoneczna pogodą. Bardzo wysokie, jak na tą porę roku temperatury, zachęciły nas do opuszczenia sali, aby ciekawie i zdrowo spędzić dwie godziny lekcyjne. Postanowiliśmy udać się na odkrywanie natury. Z uśmiechem na twarzy i lupami w dłoniach wyruszyliśmy w drogę, gotowi na spotkanie z przyrodą.
Las przyjął nas ciepło i przyjaźnie. Promienie słoneczne przebijające się przez gałęzie drzew dodawały uroku naszej wędrówce. Kwitnące drzewa i krzewy malowały go w piękne kolory, tworząc wiosenną mozaikę barw. Szczególnie urokliwie wyglądają teraz kwitnące na biało wiśnie ptasie, tarnina, dzikie jabłonie i grusze. Zaczęliśmy naszą eksplorację od rozdzielenia się na małe grupy, każda z lupą i kluczem do oznaczania roślin i zwierząt w ręku. Zanurzyliśmy się w świat wiosennej soczystej zieleni. Odkrywaliśmy niezwykłe detale drzew, liści, kwiatów i innych roślinnych form. W miarę jak badaliśmy środowisko roślinne, próbowaliśmy nazywać i rozpoznawać znalezione gatunki. Byliśmy zaskoczeni różnorodnością flory lasu, od delikatnych kwiatów po kwitnące zioła, krzewy i drzewa. Jednak nie tylko rośliny wzbudziły nasze zainteresowanie. Podczas wędrówki napotkaliśmy również ślady zwierząt. Naszą uwagę przykuwały raz po raz głośno śpiewające ptaki, pierwsze wiosenne motyle, a nawet tropy zwierząt odciśnięte w błocie. Staraliśmy się je odczytać i zgadnąć, jakie zwierzę mogło je zostawić. Udało nam się w trawie dostrzec samca jaszczurki zwinki. Jego zielone barwy delikatnie połyskiwały w promieniach słońca. Była to niezwykła obserwacja, która jeszcze bardziej wzmocniła nasze połączenie z naturą. Na podmokłej łące podziwialiśmy kwitnącą na żółto knieć błotną, przyglądaliśmy się sterczącym z błota pędom skrzypu i pałki wodnej. To była piękna wycieczka, która otworzyła nasze oczy na cudowny świat przyrody.
opr. Alicja Kołodziejczyk
Konkurs na kartę świąteczną w języku obcym
Zwycięzcą Grand Prix został Franciszek Bryndza, który wykonał maskotkę przedstawiającą rzepę, która jest związana z godłem Rzyk.
Wszyscy laureaci zostali obdarowani upominkami a zwycięska praca zostanie odwzorowana na żywą maskotkę naszej szkoły.
Prace można podziwiać w bibliotece naszej szkoły.
Konkurs na kartę świąteczną w języku obcym
Mamy zaszczyt przedstawić Wam dostarczone przez Was kartki świąteczne w języku obcym z niedawno zakończonego konkursu na najpiękniejszą kartkę wielkanocną, który odbył się w naszej szkole.
Byliśmy świadkami niesamowitego zaangażowania oraz niezwykłych dzieł sztuki, które naprawdę uchwyciły ducha Wielkanocy.
W konkursie wzięło udział wielu uczniów z różnych klas, którzy z ogromnym zapałem i determinacją stworzyli swoje prace. Przesłane kartki prezentowały ogromną różnorodność, od tradycyjnych motywów wielkanocnych po bardziej nowoczesne interpretacje. Kreatywność uczniów została wspaniale ujawniona w ich dziełach. Jesteśmy pod wrażeniem jakości zastosowanych technik. Każda kartka była wyjątkowa i ukazywała artystyczny talent swojego twórcy. Uczestnicy wspaniale wkomponowali symbole wielkanocne, odzwierciedlając radosny i wiosenny charakter tego święta. Kryteria oceny obejmowały kreatywność, technikę, zgodność z tematem oraz ogólną estetykę kartek.
Mamy przyjemność ogłosić, że każdy, kto dostarczył bezbłędnie wykonaną kartkę świąteczną w języku obcym, otrzyma z danego języka obcego (w którym wykonał kartkę) cząstkową ocenę najwyższą.
Gratulacje dla Wszystkich Uczestników!
Chcielibyśmy podziękować wszystkim uczestnikom za ich wyjątkowy wkład i pasję do sztuki. Każda kartka była świętem kreatywności i talentu naszych uczniów.
Mamy nadzieję, że ta artystyczna przygoda była dla Was wszystkich inspirująca.
Wesołych Świąt Wielkanocnych dla wszystkich!
AMELIA MOSKWIK FINALISTKĄ MAŁOPOLSKIEGO KONKURSU BIOLOGICZNEGO
W trakcie przygotowań do tegorocznego konkursu uczniowie szkół podstawowych odkrywali tajemnice budowy i funkcjonowania zwierząt oraz zachodzących procesów ewolucyjnych. Wszystkich uczestników obowiązywała wiedza i umiejętności określone w podstawie programowej z biologii dla II i III etapu edukacyjnego na poziomie rozszerzonym, ponadto treści zawarte w literaturze konkursu dotyczące: charakteryzowania budowy, funkcji życiowych oraz znaczenia bezkręgowców i strunowców, identyfikacji i określania związków przyczynowo-skutkowych w zakresie przystosowań zwierząt do ich środowiska życia oraz ewolucyjnych zmian w ich budowie. Szczególny nacisk położono na praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, genetyki i ewolucjonizmu. Uczestnicy rozwiązywali zadania oparte na pracy z tekstem źródłowym; odczytywali, analizowali i interpretowali informacje z wykresów, tabel, schematów. Konkurs sprawdził także praktyczne umiejętności najzdolniejszych w województwie uczniów: sporządzania krzyżówek genetycznych oraz obliczania częstości występowania genotypów i fenotypów w populacji znajdującej się w stanie równowagi genetycznej zgodnie z prawem Hardy’ego-Weinberga.
Tylko dwie osoby z naszej gminy zakwalifikowały się do ostatniego etapu Małopolskiego Konkursu Biologicznego dla uczniów szkół podstawowych. Cieszymy się, że Amelia była jedną z nich, gratulujemy jej wysokiego wyniku, uzyskania tytułu FINALISTKI oraz życzymy dalszych sukcesów na polu naukowym!
opr. mgr M. Pławecka
PODRÓŻ DO FASCYNYJACEGO ŚWIATA SKAŁ I MINERAŁÓW
W dniu 22 marca w czasie zajęć kółka przyrodniczego Tomasz Kowal z klasy 4a zabrał nas w ciekawą podróż do świata skał i minerałów. Jego bogata kolekcja liczy kilkadziesiąt bardzo cennych egzemplarzy, które zaciekawią zarówno początkujących „mineralogów”, jak i tych bardziej zaawansowanych. W trakcie swojego wykładu Tomek opowiedział o swojej pasji, trudach zdobywania kolejnych kamieni szlachetnych oraz ograniczeniach związanych niejednokrotnie z wysokimi kosztami ich zakupu. W trakcie pokazu swojej prywatnej kolekcji omówił skały magmowe głębinowe i wylewne, metamorficzne oraz minerały o ciekawych, nieoczywistych własnościach. Przykładem jest szpat islandzki, którego cechuje zdolność podwójnego załamywania światła lub piryt nazywany złotem głupców ze względu na podobieństwo do tego kruszcu. Tyle skał i kamieni, a ile ciekawych opowieści… Tomku dziękujemy.
opr. mgr Małgorzata Pławecka
Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Dzięki współpracy z OSP Rzyki 21 marca w naszej szkole odbyły się warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie klas 4-8 mogli się zapoznać z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi omdleń, krwawień, złamań, zadławień, oparzeń itp. oraz zdobyć umiejętności praktyczne w prowadzeniu RKO na fantomach. Bardzo dziękujemy OSP Rzyki, a w szczególności Przemysławowi Kowala, Sabinie Fraś oraz Łukaszowi Kurzyńcowi.
Dzień kolorowej skarpetki
Jak się uczyć, żeby sie nauczyć?
Większość uczniów wiele by dała, żeby wiadomości z lekcji „same wchodziły do głowy”. Niestety, na razie nie ma złotego środka na naukę bez wysiłku, ale okazuje się, że istnieją metody, które ułatwiają zapamiętywanie informacji. Poznaliśmy je na warsztatach zorganizowanych z okazji Tygodnia Mózgu.
Dnia 20 marca br. uczestniczyliśmy w warsztatach „Jak się uczyć, żeby się nauczyć” przeprowadzonych przez panią psycholog, Beatę Powroźnik. Na początku Pani Beata opowiedziała nam o budowie
i funkcjonowaniu naszego mózgu. Potem nadszedł czas na ćwiczenia. Dostaliśmy 5 kości do gry. Trzeba było rzucić nimi, popatrzeć na nie przez parę sekund, odwrócić wzrok, a potem powiedzieć, jakie były na nich liczby i podać ich sumę. Ta zabawa świetnie ćwiczyła pamięć. Na drugiej lekcji Pani Beata wprowadziła nas w tajniki łatwego zapamiętywania, przechowywania i przypominania sobie informacji. Te sposoby, zwane mnemotechniką, znane są już od starożytności. Do naszych czasów przetrwała metoda nazywana „pałacem pamięci”, która polega na skojarzeniu informacji z miejscem. Uczymy się w niej przypisywać pewnym obiektom miejsce w stworzonych przez siebie „pałacach”. Mogą to być na przykład pomieszczenia, które dobrze znamy, dzięki czemu wykorzystujemy do nauki swoją wyobraźnię. Według legendy grecki poeta Symonides z Keos przypomniał sobie imiona uczestników uczty, kojarząc miejsce, na którym siedzieli w pałacu.
Kolejne ćwiczenie polegało na zbudowaniu jak najdłuższego zdania, w którym każdy wyraz zaczynał się na literę „p”. Nasz kolega, Dominik, wymyślił zdanie: „Przemiły Patryk postanowił przerzucić panią Patrycję przez płot”. To ćwiczenie miało rozruszać nasz umysł, pobudzić wyobraźnię.
Następnie mieliśmy za zadanie przedstawić w formie rysunków – piktogramów treść krótkiego, rymowanego wierszyka. Wybrana osoba odwracała się i odczytywała wiersz na podstawie piktogramów. Okazało się, że doskonale zapamiętujemy wyrazy dzięki stworzonym przez siebie rysunkom.
Później mieliśmy za zadanie zapamiętać 10 rzeczy z listy zakupów. Niektórzy wykazali się bardzo dobrą pamięcią. Pani Beata powiedziała, że łatwiej zapamiętamy wyrazy, jeśli „umieścimy” je na naszym ciele, np. banany na stopach, pomarańcze na kolanach itd. Ten sposób, nazywany „hakami pamięciowymi”, okazał się być rzeczywiście skuteczny.
Prowadząca warsztaty wspomniała o systemie pierwszych liter, w którym pierwsze litery tworzą grupę wyrazów do zapamiętania. Dzięki tej metodzie można szybciej przyswoić np. kolejność przypadków
w języku polskim. Wystarczy zapamiętać zdanie: „Mama dała córce bułkę nasmarowaną masłem wiejskim”. Pierwsza litera wyrazu w tym zdaniu pozwala skojarzyć literę, na którą zaczyna się przypadek: Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik, Wołacz.
Bardzo dobrą metodą na zapamiętywanie wiadomości z lekcji, którą polecała pani Beata, jest mapa myśli. Na środku piszemy główne zagadnienie i od niego rysujemy liczne rozgałęzienia, na których umieszczamy bardziej szczegółowe informacje. W metodzie tej nie może zabraknąć kolorów, obrazków, symboli i piktogramów, ponieważ nasz mózg „lubi” kolory i rysunki. Zapis informacji skupionych wokół jednego tematu to świetny sposób na powtórzenie wiadomości ze wszystkich przedmiotów, np. przed klasówką.
Pani psycholog powiedziała, że stosując mnemotechniki opieramy się na wiedzy dotyczącej zapamiętywania, wykorzystujemy naturalne cechy naszego umysłu do zdobywania nowych wiadomości.
Moim zdaniem zajęcia były bardzo interesujące i przydatne w nauce. Dzięki tym warsztatom poznałam wiele sposobów efektywnej nauki, dowiedziałam się, jak szybko i skutecznie zapamiętywać informacje. Myślę, że wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w tych warsztatach, wykorzystają zdobytą wiedzę
w dalszej nauce.
Opracowała Martyna Nieciąg, uczennica kl. 6b
„Marsz po Wodę” 2024
22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody. Woda należy do najważniejszych zasobów naturalnych na Ziemi. Pozwala na utrzymanie równowagi środowiska, ale przede wszystkim jest niezbędna dla życia i zdrowia człowieka. Tylko 2,5 % wody na Ziemi to woda słodka, a tylko 0,6 % jej zasobów to woda nadająca się do picia.
Marsz po Wodę to jedna z wielu inicjatyw Polskiej Akcji Humanitarnej mająca na celu podkreślenie znaczenia wody dla życia na Ziemi oraz zwrócenie uwagi na jej deficyt w niektórych regionach świata, propagowanie świadomości ekologicznej oraz mobilizację społeczności do podejmowania działań mających na celu ochronę i racjonalne wykorzystanie zasobów wodnych.
Nasza szkoła, wzorem lat poprzednich, dołączyła do obchodów Światowego Dnia Wody.
19 marca grupa 4 i 5-latków, oddziały „O’ oraz uczniowie klasy 4b wraz z opiekunami wzięli udział w symbolicznym „Marszu po wodę”. Nieśli kanistry z wodą i hasła zachęcające do oszczędzania wody słodkiej oraz informujące o jej ważności dla życia na Ziemi.
Dzień Mózgu - Różowo-żólta środa
Dzień Mózgu - Zielony wtorek
19 marca mieliśmy przyjemność uczestniczyć w kolejnym Dniu Mózgu w naszej szkole! Tym razem tematem przewodnim było zdrowe odżywianie dla naszego najważniejszego narządu – mózgu. Podczas wydarzenia mieliśmy okazję dowiedzieć się, jakie produkty i napoje korzystnie wpływają na pracę naszego umysłu.
W ramach Dnia Mózgu odbyły się również fascynujące warsztaty dotyczące mini treningu uważności oraz pogłębiające naszą wiedzę na temat diety dla mózgu. Był to dzień pełen inspirujących dyskusji i praktycznych wskazówek, które pomogą nam zadbać o kondycję naszego umysłu.
Nie można również zapomnieć o kreatywnym aspekcie tego dnia – wszyscy uczniowie mieli okazję wyrazić swoją osobowość poprzez wyjątkowe fryzury i zielony kolor, który symbolizuje zdrowie i naturę.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w dzisiejszych wydarzeniach i wspólnie dbają o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne.
Dzień Mózgu - Niebieski poniedziałek
Jako gość specjalny mieliśmy przyjemność powitać pana Jakuba Sośniecki i jego uroczego pieska Morie- border collie. Pan Kuba podzielił się z nami wiedzą na temat emocji, jakie psy odczuwają, jak należy odpowiednio dbać o naszych czworonogów, oraz opowiedział o tym jak Nori pomaga przy gospodarstwie.
Bardzo dziękujemy za wartościowe spotkanie.
Klasy 7a i 8 miały warsztaty na temat depresji, choroby, która według WHO Światowej Organizacjo Zdrowia w 2030 roku będzie chorobą nr. 1 na świecie.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział i zaangażowanie w tym wyjątkowym dniu!
Dzień matematyki w klasach 1-3
W dniu 14.03 w szkolnej bibliotece dzieci z klas 1-3 wzięły udział w zabawach matematycznych w związku z Dniem Matematyki. W kilkuosobowych grupach rozwiązywały zadania, bawiąc się i kształtując umiejętności matematyczne. Kręcenie kołem fortuny, układanie wieży z kolorowych kubeczków, a także układanie puzzli przedstawiających naszą szkołę – takie były zadania dzieci w trakcie wspólnego świętowania.
Konkurs logopedyczny
6 marca w ramach obchodów Europejskiego Dnia Logopedy w naszej szkole został zorganizowany Logopedyczny konkurs plastyczny pod hasłem „Idzie do nas pani wiosna.” Celem konkursu było zdobywanie nowych doświadczeń przez uczniów, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, a także wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwijanie mowy, stymulacja wszystkich zmysłów: wzrok, słuch, dotyk oraz prezentacja zdolności plastycznych. Wszystkie wykonane prace były pomysłowe, wykonane różnymi technikami w różnym formacie i za pomocą różnych materiałów.
W czasie zajęć logopedycznych zostały zorganizowane ćwiczenia i zabawy.
Dzieci usprawniały pracę aparatu artykulacyjnego, ćwiczyły prawidłową i wyrazistą wymowę głosek wszystkich szeregów, percepcję słuchową oraz uczyły się prawidłowego oddychania. Dużym powodzeniem cieszyły się różnego rodzaju gry logopedyczne, łamańce językowe, które są doskonałym pomysłem na świetną zabawę, a przy okazji skutecznym ćwiczeniem dykcji. Wszystkim uczestnikom biorącym udział w konkursie – gratulujemy.
Wyniki konkursu:
I m – Liliana Wnęczak – Żabki
Milena Szwed i Wiktoria Prus – Skrzaty
I m SP – Lena Ryczek I a
Zosia Okowińska I b
Natalia Siwek Ia
II m – Henio Bizoń I a
Hania Kubieniec I b
Jakub Kubieniec III a
III m – Nikola Wojewodzic III b
Maja Iwaszkiewicz I a
Oliwier Rajda I a
Wyróżnienia
– Izabella Hajost I b
– Miłosz Polak I b
– Anna Fryś I b
– Miłosz Nowak I b
– Zuzanna Gurdek I b
– Patrycja Mikołajek I a
– Wojtek Ryszka I a
– Martyna Młynarczyk III b
opr. mgr K. Stasiowska-Jarosz
Niezwykłe spotkanie z wielorybami
1 marca 2024 r. uczniowie klas 4b, 7a, 7b i 8a w ramach lekcji przyrody i geografii obejrzeli w kinie
w Bielsku Białej film przyrodniczy „Pieśni Wielorybów”. Był to poruszający dokument ukazujący niezwykły świat podwodnej natury, skupiający się głównie na życiu i zachowaniach wielorybów, które żyją na Ziemi od 40 milionów lat. Pokazywał piękno i majestat tych olbrzymich ssaków morskich oraz ich ogromne znaczenie dla ekosystemu oceanicznego. Film zabrał nas w podróż po Afryce, Azji, Oceanii, Arktyce
i Antarktydzie, oddając w spektakularny wizualnie sposób potęgę oceanu. Pokazał coroczną wędrówkę podwodnych olbrzymów, ich niesamowite zdolności i bogate życie społeczne.
Dla uczniów było to niezwykłe doświadczenie oraz lekcja, która długo pozostanie im w pamięci. Na wielkim ekranie poznali i śledzili losy różnorodnych gatunków wielorybów, ich migracje i sposób życia. Mieli okazję posłuchać śpiewu niezwykłych istot, dzięki któremu komunikują się ze sobą na odległość tysięcy kilometrów. Jednym z poruszających momentów na filmie było ukazanie relacji między matką i młodym wielorybem,
a także scena ratowania przez ludzi wieloryba wyrzuconego na brzeg.
Oprócz zapierających dech w piersiach ujęć, wykonanych przez najlepszych fotografów przyrody na świecie, wrażenie zrobiła na nas oryginalna ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano muzykę między innymi Leonarda Cohena, Jóhanna Gunnara Jóhannssona, Sigur Rós i Kronos Quartet. W roli polskiego narratora wystąpiła Margaret.
Film „Pieśni wielorybów” poszerzył wiedzę uczniów na temat środowiska wodnego. Mogli lepiej zrozumieć znaczenie ochrony przyrody oraz konieczność dbania o morza i oceany.
Film „Pieśni wielorybów” stały się inspiracją do powstania ciekawych prac plastycznych w klasie 6 i 7.
Alicja Kołodziejczyk
PROJEKT EDUKACYJNY NA TEMAT UZALEŻNIEŃ WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA
Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy 4a zaprojektowali i wykonali ciekawe plakaty na temat wybranych przez siebie uzależnień. Wśród nich znalazły się znane używki, takie jak nikotyna i alkohol, które uszkadzają narządy wewnętrzne, zaburzają pracę wielu układów oraz prowadzą do uzależnienia. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie poznali także zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń elektronicznych i mediów społecznościowych, uczyli się asertywnego odmawiania oraz poznawali aktywne sposoby spędzania wolnego czasu. Na każdym etapie widoczna była doskonała współpraca i wzajemna życzliwość. Dzięki pracy nad projektem wszyscy uczestnicy nabyli umiejętność planowania działań, dzielenia się zadaniami oraz prezentowania wytworów własnej pracy na forum klasy.
opr. mgr Małgorzata Pławecka
Żywa lekcja historii
BAL SERC
Dzień Babci i Dziadka
Jasełka
Jasełka w wykonaniu klas 2 i 7b pod kierownictwem p. E. Demczuk, p. K. Kowali i p. M. Bakalarskiego.
Spotkanie z gwiazdami - obserwacje zimowego nieba
30 stycznia 2024 r. grupa uczniów z klasy 4b i 5b pod opieką nauczycielki geografii wzięła udział w zajęciach warsztatowych „Zimowe spotkanie z gwiazdami”. Wcześniej młodzież nauczyła się posługiwać mapą nieba, poznała zimowe gwiazdozbiory, zapoznała się z aplikacją mobilną Stellarium, a następnie z lornetkami wyruszyła w teren.
Gdy tylko słońce zaszło za horyzont, niebo zaczęło nam odsłaniać swoje bogactwo. Trzeba było tylko opuścić zanieczyszczone światłem centrum wsi i udać się na niewielkie wzniesienie za naszą szkołą. To tam, na granatowym niebie, oglądaliśmy piękny spektakl astronomiczny. Przyglądając się bezkresowi nieba dostrzegliśmy rozświetlające nocny krajobraz, mleczne pasmo naszej galaktyki.
Niemal zaraz po zachodzie obserwowaliśmy Jowisza. Jego jasność przyćmiewała wszystko dookoła, sprawiając, że inne ciała niebieskie zdawały się przygasać w jego blasku. Niedaleko Jowisza mogliśmy podziwiać Plejady – jedną z piękniejszych gwiezdnych gromad.
Przesuwając wzrok w stronę południową, dostrzegliśmy Oriona, gwiazdozbiór, który od zawsze fascynował obserwatorów. Trzy charakterystyczne gwiazdy pasa Oriona, Betelgeza, Alnitaka i Saiph, tworzyły niezwykle piękną konstelację.
Północnego nieba strzegły Wielka i Mała Niedźwiedzica. Odnaleźliśmy na nim również Gwiazdę Polarną. Na koniec podziwialiśmy najjaśniejszą gwiazdę na naszym niebie nocnym – Syriusza. Jej błękitny blask przecinał zimową ciemność, sprawiając, że wyglądała jak mały połyskujący diamencik.
To był piękny zimowy spacer, a obserwacje nieba skłaniały do zadumy nad wielkością kosmosu i naszej kruchej egzystencji na jednej z jego planet – Ziemi.
opiekun – Alicja Kołodziejczyk
Książki to klucze do innego świata
Kiedy nauka zamienia się w sztukę
W br. szkolnym uczniowie klas V – VIII w ramach przedmiotu geografia wykonali fascynujące projekty plastyczne przedstawiające różnorodne formy ukształtowania terenu m.in. góry, kotliny, doliny rzeczne, a także lodowce i lądolody oraz wulkany i Układ Słoneczny. Młodzież zaprezentowała je w wyjątkowo kreatywny sposób. Z prac uczniów powstała barwna wystawa na korytarzu szkolnym przyciągająca uwagę nie tylko samych uczniów, ale również rodziców i wielu osób odwiedzających naszą szkołę.
Klasa V – różnorodne formy terenu : góry, doliny, kotliny
Klasa VI – Układ Słoneczny
Klasa VII – krajobraz polodowcowy, lodowce, lądolody, rzekę, dorzecze, system rzeczny
Klasa VIII – wulkany
W br. szkolnym uczniowie klas V – VIII w ramach przedmiotu geografia wykonali fascynujące projekty plastyczne przedstawiające różnorodne formy ukształtowania terenu m.in. góry, kotliny, doliny rzeczne, a także lodowce i lądolody oraz wulkany i Układ Słoneczny. Młodzież zaprezentowała je w wyjątkowo kreatywny sposób. Z prac uczniów powstała barwna wystawa na korytarzu szkolnym przyciągająca uwagę nie tylko samych uczniów, ale również rodziców i wielu osób odwiedzających naszą szkołę.
Klasa V – różnorodne formy terenu : góry, doliny, kotliny
Klasa VI – Układ Słoneczny
Klasa VII – krajobraz polodowcowy, lodowce, lądolody, rzekę, dorzecze, system rzeczny
Klasa VIII – wulkany
Koncert kolęd i pastorałek
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NIE MUSZĄ BYĆ NUDNE
Zajęcia logopedyczne obejmują doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych, wdrażają do poprawnej wymowy, rozwijają słuch fonematyczny, kształtują prawidłowy tor oddechowy, rozwijają zasób słownictwa.
W czasie zajęć uczniowie, mają możliwość nie tylko rozwijania prawidłowej wymowy, ale także kształtują prawidłowe relacje społeczne.
Tematyka zajęć dobierana jest do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego dziecka.
Ćwiczenia prowadzone są zgodnie z zainteresowaniami dzieci oraz tematyką świąt i ważnych dni.
Głównym celem terapii jest:
- korygowanie wad wymowy;
- usprawnianie zdolności komunikowania się;
- usuwanie wad i zaburzeń komunikacyjnych;
- kształtowanie starannej wymowy;
- dbałość o kulturę słowa potocznego;
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej;
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy);
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie);
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych;
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Droga Mamo, Drogi Tato!
- Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
- Wystarczy przeznaczyć na ćwiczenia 10 – 15 minut dziennie.
- Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
- Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, w tym na jego powodzenia w szkole.
- Ćwiczcie język, wargi i żuchwę robiąc np. miny przed lustrem
- Okażcie cierpliwość. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
- Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywna motywacja wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności
i wiary we własne możliwości. - Wsłuchujcie się w wymowę Waszego dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
- Nie korygujcie wymowy dziecka w obecności innych osób.
- Mówcie poprawnym językiem, nie zniekształcajcie wyrazów np. naśladując mowę dziecka, nie nadużywajcie zdrobnień. Do prawidłowej wymowy potrzebny jest właściwie rozwinięty słuch fonematyczny.
- Ćwicz wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek
- Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji.
- Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.
- Pamiętajcie: czas przeznaczony na ćwiczenia logopedyczne jest Waszym wspólnie spędzonym czasem i poświęcacie Go swojemu dziecku!
mgr Katarzyna Stasiowska-Jarosz
SZKOLNY TURNIEJ RINGO
Kiermasz świąteczny
Zapraszamy wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli do udziału w kiermaszu świątecznym, który organizujemy w naszej szkole od 7 grudnia. Na kiermaszu można kupić piękne ozdoby, ręcznie robione przez naszych uczniów i ich rodziców. Dochód z kiermaszu rada rodziców przeznaczy na potrzeby uczniów naszej szkoły. Kiermasz będzie czynny codziennie od godziny na korytarzu na I piętrze.
Serdecznie zapraszamy!
Kiedy szkło staje się dziełem sztuki
W ubiegłym tygodniu uczniowie klasy 3b mieli okazję spróbować swoich sił w tworzeniu witraży. Pod okiem wychowawczyni dzieci poznawały techniki i narzędzia potrzebne do tego rodzaju sztuki. Każdy z uczniów wybrał własną kolorystykę, a następnie sklejał kawałki bibuły w piękne kompozycje. Efekty były zachwycające!
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z zajęć w galerii poniżej.
Dzień Piżamy
Z okazji Mikołajek, w naszej szkole zorganizowano niecodzienną akcję. Uczniowie, którzy chcieli uczestniczyć w zabawie, mogli przyjść 7 grudnia do szkoły w piżamach z dodatkiem koloru czerwonego. Była to okazja do pokazania swojej kreatywności i poczucia humoru. Niektórzy uczniowie przyszli w czerwonych czapkach, jeszcze inni w czerwonych skarpetach. Wszyscy bawili się świetnie i poczuli ducha świątecznego. Na koniec dnia, można było zrobić sobie zdjęcie ” mikołajkowej na ściance”.
Apel z okazji Święta Szkoły - 125 lat istnienia szkoły
W związku ze Świętem Szkoły i rozpoczęciem obchodów jubileuszu 125-lecia jej istnienia, w dniu 6 grudnia 2023 roku odbył się uroczysty apel. Został on zorganizowany przez klasy czwarte pod kierunkiem swoich wychowawców: p. Katarzyny Fulara-Potoczny i mgr Iwony Pikoń.
Podczas apelu uczniowie zaprezentowali program artystyczno-muzyczny. Prezentację na temat historii i tradycji naszej szkoły przygotowała i poprowadziła pani mgr Katarzyna Fulara-Potoczny. Apel uświetnił występ chóru szkolnego pod kierunkiem pana mgr Marka Bakalarskiego, nauczyciela muzyki.
Była to piękna okazja do wspólnego świętowania i podziwiania osiągnięć naszej szkoły.
opr. mgr Katarzyna Fulara-Potoczny
Zdjęcia: Michalina Bizoń, kl. 7
Spotkanie z pomocnikami Mikołaja
W naszej szkole obchodziliśmy święto Mikołaja tradycyjne 6 grudnia. W tym roku Mikołaj wraz z towarzyszami przyszedł do nas z wielkim workiem pełnym słodkości. Każdy uczeń dostał gofra, a niektórzy nawet dwa. Była to miła niespodzianka i okazja do wspólnej zabawy. Mikołaj i jego przyjaciele pozowali do zdjęć z dziećmi i nauczycielami, a potem pożegnali się z nami i pojechali dalej. Cieszymy się, że Mikołaj pamięta o nas i odwiedza nas co roku.
Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za zorganizowanie tak słodkiego i pysznego święta.
POZNAJEMY WIELKICH POLAKÓW
Szkolny Konkurs Recytatorski
Małopolski Konkurs Biologiczny
Tematem tegorocznego konkursu organizowanego przez Kuratorium Oświaty w Krakowie jest „Świat zwierząt – życie i funkcjonowanie oraz zmiany ewolucyjne”. Jego celem jest rozwijanie zainteresowania biologią, poszerzenie wiedzy z zakresu zoologii, fizjologii i ewolucjonizmu. Ponadto uczniowie biorący udział w konkursie doskonalą umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania i systematyzowania informacji biologicznych oraz rozwijają umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania zadań problemowych.
Miło nam poinformować, że aż trzy osoby z naszej szkoły: Amelia Moskwik, Weronika Bizoń i Martyna Dębicka zakwalifikowały się do etapu rejonowego Małopolskiego Konkursu Biologicznego. Gratulujemy dziewczynom wszechstronnej wiedzy i życzymy powodzenia na dalszych etapach konkursu!
opr. mgr Małgorzata Pławecka
Uniwersytet dzieci - Zalipie i książki
Dyskoteka andrzejkowa
„Poczuj chemię do fizyki” – nauka przez zabawę
W dniu 22 listopada b.r. mieliśmy zaszczyt gościć w naszej szkole pana Mikołaja z „Grupy Zaelektryzowani” z Lublina, który poprowadził dla uczniów klas 1-VIII fascynujący pokaz pt. „Poczuj chemię do fizyki”. Była to niecodzienna lekcja, która pokazała, jak fizyka i chemia mogą być ciekawe i zaskakujące, nawet dla najmłodszych uczestników. Pan Mikołaj zaprezentował wiele eksperymentów, m.in. z helem, ciekłym azotem, spalaniem wodoru i innymi zjawiskami fizycznymi i chemicznymi.
opr. mgr Ewa Polak-Leśniak
Szkolny Konkurs Wiedzy o Zdrowiu
W dniu 21 listopada odbyła się piąta edycja Szkolnego Konkursu Wiedzy o Zdrowiu dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej. Głównym jego celem jest upowszechnianie zasad profilaktyki zdrowotnej oraz uświadomienie młodzieży własnej odpowiedzialności za ochronę zdrowia. Konkurs został przeprowadzony w dwóch kategoriach wiekowych, wzięło w nim udział 31 osób, najliczniej reprezentowanymi oddziałami były klasy: 5b i 8.
Prawdziwymi znawcami tajników zdrowia okazali się uczniowie następujących klas:
Klasy V-VI
I miejsce – Antoni Tomiczek z klasy 5b
Klasy VII-VIII
I miejsce – Natalia Frasunek i Nikola Jończyk z klasy 8
Uroczyste wręczenie dyplomów i nagród ufundowanych przez Radę Rodziców odbyło się w czasie apelu z okazji Święta Szkoły.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom dobrej znajomości zagadnień z zakresu profilaktyki prozdrowotnej i zapraszamy do udziału w konkursie w przyszłym roku szkolnym.
Dzień Życzliwości
XXX Gminny Konkurs Ekologiczny
W dniu 14 listopada w Miejskim Domu Kultury w Andrychowie odbyło się ogłoszenie wyników i uroczyste wręczenie nagród dla uczniów szkół podstawowych, którzy brali udział w XXX Gminnym Konkursie Ekologicznym. Tematem konkursu dla uczniów klas 4-6 było zaprojektowanie i wykonanie dowolnej eko-zabawki wykonanej z materiałów ekologicznych lub surowców wtórnych. Miło nam poinformować, że Victoria Boba z klasy 4b i Natalia Młynarczyk z klasy 5a zdobyły III miejsce.
Zadaniem uczniów klas 7-8 było przedstawienie pracy pisemnej w formie ,,listu do sąsiada”’. Celem listu było zachęcenie go do oszczędzania wody oraz gromadzenia wody deszczowej w celu jej wykorzystania w gospodarstwie domowym. W liście należało przekonać adresata, że takie postępowanie jest właściwe i będzie miało korzystny wpływ na środowisko i dla przyszłych pokoleń. Piękny list w tej kategorii wiekowej napisał Szymon Siwiec z klasy 8, który zajął II miejsce.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu kreatywności przy wykonywaniu projektów ekologicznych zabawek, trafnych argumentów przemawiających za koniecznością oszczędzania zasobów przyrody oraz życzymy dalszych sukcesów.
Poniżej prezentujemy dokumentację fotograficzną ze strony:
https://www.mamnewsa.pl/magazyn/gminny-konkurs-ekologiczny-najlepsi-otrzymali-nagrody
Apel z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości
Fotorelacja apelu
LISTOPAD W KLASACH PIERWSZYCH
Historia Polski obfituje w wiele ważnych i doniosłych wydarzeń. Niemal każdy miesiąc moglibyśmy nazwać miesiącem pamięci narodowej . Pod tym względem listopad jest szczególnie wyjątkowy, stanowi symbol miłości do Ojczyzny, ukazuje walkę o wolność, wiarę, zwycięstwo.
Miniony listopad były w naszej szkole okresem intensywnej pracy w tym zakresie. Również klasy pierwsze uczestniczyły w tych przedsięwzięciach. Włączyliśmy się w akcję Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu” poprzez wspólne odśpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego” 10 listopada o symbolicznej godzinie 11:11.
„Szkoła do hymnu” 2023
Taneczne przerwy
Ślubowanie klas pierwszych
26 Międzynarodowe Targi Książki w stolicy Małopolski
Wycieczka pociągiem do Wadowic
17 października klasy II i III wybrały się na szkolną wycieczkę pociągiem do Wadowic. Dla wielu uczniów była to pierwsza taka podróż. Dostarczyła ona wielu emocji. W Miejskim Centrum Kultury w Wadowicach, mieliśmy możliwość obejrzenia pełnego wzruszeń filmu pt.: „O psie który jeździł koleją”. Jest to Przepiękna historia o sile przyjaźni, wiernym psie oraz o wierze w cud zakończonej happy endem.
Szkolny Konkurs „Mistrz Tabliczki Mnożenia”
6 października 2022 roku odbyła się 4 edycja Szkolnego Konkursu „Mistrz Tabliczki Mnożenia”, w której wzięli udział wszyscy obecni w tym dniu uczniowie. Rywalizowali oni w 3 kategoriach: klasy III, klasy IV-V oraz klasy VI – VIII.
Uczestnicy mieli za zadanie napisać w ciągu 3 minut krótki test ze znajomości tabliczki mnożenia. W tym roku nie obyło się również bez dogrywki wśród klas trzecich, gdzie maksymalną liczbę punktów do zdobycia uzyskało dwóch uczniów.
Wyniki konkursu
MISTRZOWIE TABLICZKI MNOŻENIA:
Mistrz Tabliczki Mnożenia klas III
– Józef Młocek III a
Mistrz Tabliczki Mnożenia klas IV-V
– Adam Króliczek V a
Mistrz Tabliczki Mnożenia klas VI – VIII
– Piotr Ćwiartka VI a
GRATULUJEMY!!!!
Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za ufundowanie nagród dla zwycięzców.
Organizatorzy konkursu
Ewa Polak-Leśniak – koordynator
Lidia Hrapkowicz