wycieczka do Wrocławia
Opr.: ks. Marcin Samek
W dniach od 2 do 3 czerwca udaliśmy się z uczniami klas siódmych i piątych na wycieczkę do Wrocławia w ramach Programu „Poznaj Polskę”. W wyjeździe wzięło udział 50 uczniów wraz z czterema opiekunami.
W godzinach porannych wyruszyliśmy z parkingu przy strażnicy. Droga minęła nam dobrze i pełna była rozmów i wesołych śpiewów szczególnie w tylnej części autobusu. Po kilku godzinach dotarliśmy do celu.
Pierwszym punktem był Ogród Botaniczny, w którym mogliśmy zobaczyć różnorodne i rzadkie okazy roślin, również takich, które są pod ochroną. Czas, w którym zwiedzaliśmy ogród, był idealny, bo wiele roślin zaczynało kwitnąć i mogliśmy podziwiać całą gamę kolorowych kwiatów.
Następnie przejechaliśmy do ścisłego centrum miasta, by zobaczyć najstarsze zabytki Wrocławia.
Przewodnik, który opiekował się naszą grupą przekazywał nam ciekawostki historyczne i architektoniczne poszczególnych miejsc. Zwiedziliśmy katedrę wrocławską i podziwialiśmy jej styl gotycki. Na rynku mogliśmy zobaczyć ciekawą zabudowę kamienic oraz był też czas na zakup pamiątek. Na zakończenie dnia ostatnim punktem był pokaz Panoramy Racławickiej. Młodzież mogła zobaczyć i usłyszeć o tym ważnym wydarzeniu podczas powstania kościuszkowskiego. Mogli w inny sposób niż w szkole, uczyć się historii naszej ojczyzny. Historii trudnej, ale też pięknej i bogatej.
Po intensywnym dniu i przejściu około 14 kilometrów zwiedzając Wrocław udaliśmy się do hotelu umiejscowionym na jednej z wysp. Po takim dniu zasłużyliśmy na odpoczynek, by nabrać sił do kolejnych wyzwań na drugi dzień.
Rano po śniadaniu na statku udaliśmy się do Muzeum Wody „Hydropolis”, w którym mogliśmy zgłębić tajniki wody. Zobaczyliśmy film prezentujący historię powstania wody już w początkach kosmosu. Na interaktywnych wystawach mogliśmy zaobserwować obieg wody w przyrodzie i jej 3 stany: stały, ciekły i gazowy. W kolejnych pomieszczeniach poznawaliśmy zasady oczyszczania i ekologii. Nie zabrakło też historii z katastrofami morskimi, nie tylko znanego Titanica, ale też wielu innych na przestrzeni wieków. Na koniec mogliśmy zobaczyć jakie zwierzęta morskie żyją w głębinach, tam gdzie już światło nie dociera. Po wyjściu część z nas, no może lekko pod przymusem, zaliczyła kąpiel wodną pod tryskającą z góry fontanną. Zabawy i radości było co niemiara.
Od wody przeszliśmy do fauny i flory, zwiedzając Zoo Wrocławskie. Największe wrażenie zrobiło na nas Afrykanarium i Oceanarium. Ale oczywiście też dużo emocji wzbudził słoń i skaczące pawiany.
Po tych atrakcjach przyszedł czas na powrót do domu. Myślę, że te 2 dni będą niezapomniane. Nie tylko nauczyliśmy się wielu rzeczy, ale też zintegrowaliśmy się ze sobą po tym trudnym czasie epidemicznym. Dzieci już czekają na kolejną wycieczkę.
KLASY TRZECIE W WARSZAWIE
Opr.: mgr Ewa Demczuk, Katarzyna Kowala
W maju klasy trzecie wyruszyły na wycieczkę do Warszawy w ramach ministerialnego przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”. „Celem programu jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie ma wspomóc realizację podstaw programowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Pozwoli urozmaicić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.”
(cyt. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/poznaj-polske)
Dofinansowanie wycieczki z funduszy rządowych wynosiło 15000,00 zł dla obu klas., co stanowiło 57% kosztów przedsięwzięcia.
Trzydziestu ośmiu uczniów zwiedzało stolicę przez trzy dni.
Dzieci poznały najpiękniejsze zakątki Warszawy w kontekście kultury i dziedzictwa narodowego oraz osiągnięć polskiej nauki.
Oto niektóre z wybranych obiektów, które odwiedzili uczniowie. Zapraszamy na wirtualną wycieczkę po Warszawie.
1. Pałac w Wilanowie. Gra miejska „Klucz do fasady Pałacu Wilanowskiego” (Kultura i dziedzictwo narodowe).
Uczniowie przeżyli detektywistyczną przygodę, w której odkrywali z przewodnikiem cuda pałacowej architektury i mityczne sekrety królewskiej rezydencji. Gra pełna zagadek, szyfrów i zadań do rozwiązania wprowadziła uczniów w historię Polski z okresu Jana III Sobieskiego oraz świat mitologii uwiecznionej w fasadzie pałacu.


2. Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego (Największe osiągnięcia polskiej nauki/Kultura i dziedzictwo narodowe)
W wiosennej scenerii kwitnących magnolii, azalii, tulipanów i jaśminów uczniowie poznawali bogactwo i wartości świata roślin, które zostały podzielone na: polskie rośliny chronione, pomniki przyrody, kwiaty i kwitnące krzewy ozdobne parków i ogrodów, rośliny z różnych środowisk (leśne, bagienne, górskie, nadmorskie oraz rośliny cenione w ziołolecznictwie.


3. Muzeum Etnograficzne. Gra muzealna „Etnopodróże” (Kultura i dziedzictwo narodowe)
Uczniowie byli uczestnikami gry muzealnej, rozwiązywali zadania w trakcie zwiedzania, weryfikowali swoją wiedzę na temat historii, tradycji i zwyczajów panujących w dawnej Polsce, Europie, jak i na innych kontynentach.



4. Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi (Największe osiągnięcia polskiej nauki)
Uczniowie po raz pierwszy mieli okazję zetknąć z cennymi archiwaliami z zakresu historii nauk o Ziemi, kolekcją minerałów i skał, meteorytów, kopalnej flory i fauny, pochodzących z terytorium Polski i innych regionów świata.


5. Starówka, Muzeum Warszawy i Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum. Rezydencja królów Rzeczypospolitej (Kultura i dziedzictwo narodowe)
Przewodnik zabrał dzieci w niezwykłą podróż uliczkami starej Warszawy do czasów panowania wielkich władców, dzielnych rycerzy, dostojnych księżnych, wspaniałych strojów i hucznego życia na dworze królewskim. Niezwykłą historię przybliżyło Muzeum Warszawy mieszczące się w jednej z kamienic Starówki. Uczniowie zobaczyli w Zamku Królewskim, wspaniałe komnaty, meble, tkaniny, rzeźby oraz obrazy malowane przez Canaletto, Bacciarellego i znanego z podręczników szkolnych Jana Matejkę.


6. Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (Kultura i dziedzictwo narodowe)
Uczniowie zmęczeni długim zwiedzaniem mogli wreszcie odpocząć spacerując ścieżkami oraz alejkami wśród kwitnących kasztanowców, krzewów i kwiatów zrobić zdjęcia pod najsławniejszym w Polsce Pomnikiem Chopina i Pałacem na Wyspie – letnią rezydencją ostatniego króla Polski.


7. Centrum Nauki Kopernik – zwiedzanie wystawy, Planetarium – seans „Ziemia – Księżyc i Słońce” (Największe osiągnięcia polskiej nauki).
W tym miejscu uczniowie poruszali się w przestrzeni swobodnej eksploracji. Obserwowali zjawiska fizyczne, eksperymentowali z dźwiękiem, konstruowali niezwykłe maszyny. Spędzili również niezwykłą lekcję pod gwiazdami z wyjątkowymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Składała się ona z projekcji filmu oraz interaktywnego pokazu prowadzonego na żywo.
10. Spacer po Warszawie.