ERASMUS +

Projekt „Edukacja, Integracja, Środowisko – ponad wszystko!”

EDUKACJA, INTEGRACJA, ŚRODOWISKO – PONAD WSZYSTKO! PROJEKT REALIZOWANY W RAMACH ERASMUS PLUS MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ - AKCJA K1

W sierpniu 2022 r. sześciu nauczycieli naszej szkoły realizowało kolejną i już ostatnią część projektu „Edukacja, Integracja, Środowisko – ponad wszystko!” w ramach  Erasmus plus – mobilność szkolnych kadr edukacji szkolnej. Tym razem miejscem naszej mobilności była portugalska wyspa Sao Miguel. W przedsięwzięciu podzielonym na dwa szkolenia uczestniczyło 6 nauczycieli.

SZKOLENIE „TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ – KREATYWNE METODY W ARTETERAPII”

GRUPA PIERWSZA: MAŁGORZATA WÓJCIK, KRZYSZTOF PACZYŃSKI, EWA DEMCZUK

Pierwsze szkolenie

miało na celu wprowadzić nauczycieli specjalistów pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do arteterapii oraz metod wykorzystywanych na zajęciach pozaformalnych i specjalistycznych z uczniami ze SPE. Organizator szkolenia rozszerzył program kursu o dodatkowe treści z zakresu estetoterapii – terapii w kontakcie z pięknem natury. Parki krajobrazowe wyspy Sao Miguel, wyjątkowa przyroda i bliskość oceanu tworzyły wyjątkowy klimat do realizacji proponowanych treści. Szkolenie realizowane było w formie stacjonarnej – w sali konferencyjnej hotelu oraz mobilnej – w naturalnych przestrzeniach krajobrazowych i przyrodniczych wyspy Sao Miguel.

PROGRAM: „TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ – KREATYWNE METODY W ARTETERAPII”

PIERWSZY DZIEŃ 13/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Prezentacja kursu i uczestników

Burza mózgów i budowanie zespołu. Malarstwo intuicyjne w zespole.

Kluczowe kompetencje i umiejętności na miarę XXI wieku: interaktywne wprowadzenie.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Tego dnia udaliśmy się do fabryki ananasów Arruda. Przekonaliśmy się na własne oczy, jak są uprawiane azorskie ananasy – ponoć najsłodsze na świecie. Była też możliwość degustacji likieru przygotowywanego na bazie tych owoców.

Resztę dnia spędziliśmy w Furnas – wulkanicznym sercu São Miguel. Furnas to miejsce, w którym można poczuć, że Azory to wyspy wulkaniczne. Zobaczyliśmy puste lub wypełnione wrzącą wodą kaldery i pachnące siarką fumorole.  Spróbowaliśmy tradycyjnej portugalskiej potrawy mięsnej cozido à portuguesa – tutaj przygotowywanej w gorącej wulkanicznej ziemi, w wersji cozido das Furnas.

Fot.W gorących kopcach gotuje się Cozido à portuguesa – potrawa z różnych gatunków mięs, kaszanki, kiełbasy i warzyw. Prażenie w specjalnych kociołkach trwa od 6 do 8 godzin. Była też możliwość zakupienia i skosztowania lokalnie wypiekanych chlebków bolo lêvedo.

Fot. Gotowa potrawa z wulkanicznych kopców – Cozido à portuguesa

Na koniec zwiedzaliśmy po ponad dwusetletnim parku Terra Nostra wśród gorących źródeł chętni skorzystali kąpieli.

Fot. W parku Terra Nostra

Fot. Kąpiel w przesyconym siarką kąpielisku. Temperatura wody ok 35 stopni C.

Kontekst edukacyjny: Integracja zespołu. Spacer edukacyjny jako narzędzie integracji. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Poznawanie dziedzictwa naturalnego Europy. Wykorzystanie mapy cyfrowej terenu (ICT).

DRUGI DZIEŃ 14/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Międzynarodowe i unijne strategie oraz polityka związana z kształceniem i terapią osób niepełnosprawnych w praktyce. Spacer terapeutyczny.

Koncentracja na celach, metodologiach, warunkach i najlepszych praktykach państw UE

Zapoznanie się z zasadami, technikami, wskazówkami i narzędziami dotyczącymi skutecznego planowania procesu terapeutycznego.

Przyczyny zachowań agresywnych i autodestrukcyjnych. Dysfunkcja rodziny i jej skutki – prezentacja multimedialna. Film.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Popołudnie rozpoczęliśmy od wizyty nad wyjątkowym azorskim jeziorem Lagoa do Fogo oraz szlaku trekkingowego, który zaprowadzi nas nad jeden z najpiękniejszych wodospadów na wyspie – Salto do Cabrito.

Fot. Droga do wodospadu biegła wśród skał i przepaści.

Fot. Po wędrówce pełnej skalnych pułapek i przepaści chwila relaksu w chłodnej wodzie. Prawdziwe SPA z hydromasażem.

Następnie wybraliśmy się do jedynych w Europie plantacji herbaty i fabryki herbaty Gorreana, działających od 1883 r. Przy fabryce działa mały bar, więc chętni mogli zamówić sobie przekąskę i filiżankę tego pysznego napoju.

Fot. Rodzinna plantacja herbaty obejmuje wiele hektarów.

Udaliśmy się też na położony na północnym wybrzeżu punkt widokowy Miradouro de Sta. Iria, z którego znakomicie widać było północną część wyspy.

Fot. Pogoda na Azorach bywa kapryśna. Jezioro Lagoa do Fogo ukryło się we mgle.

Fot. Wszyscy razem w Erasmusie! W środku nasza znakomita trenerka i przewodniczka po Azorach Milena.

Kontekst edukacyjny: Produkcja ekologicznej żywności. Wartości odżywcze zielonej i czarnej herbaty. Zasady zdrowego odżywiania. Warsztaty z zielarzem, producentem herbaty ekologicznej. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Wybrane zwroty i wyrażenia w j. portugalskim.

TRZECI DZIEŃ 15/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Outdoor learning w terapii. Zajęcia pozaformalne w edukacji specjalnej

Talasoterapia i relaksacja – warsztat outdoor nad brzegiem oceanu. Relaksacja.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Po zajęciach w Sali konferencyjnej wypłynęliśy na wycieczkę pontonem w towarzystwie oceanografa na oglądanie wielorybów i delfinów w ich naturalnym środowisku. Mieliśmy szczęście zobaczyć zobaczyć humbaka i stada delfinów szarych.

Fot. Tym pontonem wyruszyliśmy na szerokie wody oceanu.

Fot. Dopisało nam szczęście, po drodze mijamy liczne stada delfinów. Spotkaliśmy również kaszalota zanurzającego się w oceanie.

Fot. Ogon skierowany ku górze świadczy o głębokim zanurzaniu się ssaka. Wieloryb wynurzy się po ok. 45 minutach.

Fot. Liczne stada delfinów towarzyszyły naszej wyprawie przez długi czas.

Fot. Na Atlantyku mieliśmy szczęście spotkać unikatowe burzyki w swoim naturalnym środowisku. To duże ptaki wędrowne.  Gnieżdżą się na morskich wybrzeżach, poza sezonem lęgowym przebywają na pełnym morzu. Składają tylko jedno jajo w roku w miesiącu grudniu.  

Po południu wybraliśmy się do Caldeira Velha. To park stanowiący fragment rezerwatu biosfery, uznany za pomnik przyrody. Zanurzaliśmy się wśród intensywnej zieleni i podziwialiśmy rodzimą i egzotyczną roślinność. Dla chętnych była kąpiel w otoczonych bujną roślinnością basenach termalnych.

Fot. Wspaniała egzotyczna roślinność Azorów

Fot. Temperatura wody 39 stopni C.

Kontekst edukacyjny: Spotkanie z oceanografem. Poznanie życia delfinów i wielorybów w naturalnym środowisku oceanu. Talasoterapia – nauka relaksacji nad brzegiem oceanu. Hydroterapia – usuwanie napięć i stresu w gorących kąpieliskach siarkowych.

CZWARTY DZIEŃ 16/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

 Pielęgnowanie i rozwijanie umiejętności społecznych i postaw proekologicznych wśród uczniów ze SPE . Fototerapia. Biblioterapia. Choreoterapia.

Baśnioterapia – . Azorskie baśnie i legendy. Sete Cidades – wulkaniczne jeziora o dwóch kolorach, owiane romantyczną legendą o królewnie i pasterzu. Terapeutyczne wartości literatury.

Fototerapia – w poszukiwaniu piękna z aparatem fotograficznym lub smartfonem. Ponta da Ferraria. Fotografia artystyczna najpiękniejszych miejsc Azorów. Plener fotograficzny w charakterystycznej dla Azorów strukturze geologiczna, gdzie w wyniku erupcji utworzył się płaski fragment lądu na wysokim wybrzeżu. 

Biodanza – taniec życia wg Benito del Toro.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Tego dnia wybraliśmy się szlakiem trekkingowym na wycieczkę do Sete Cidades – wulkanicznego jeziora o dwóch kolorach, owianego romantyczną legendą o królewnie i pasterzu.

Fot. Na szlaku trekkingowym

Fot. Sete Cidades – wulkaniczne jezioro o dwóch kolorach

Następnie  wybraliśmy się na Ponta da Ferraria. To lawowa fajã – charakterystyczna dla Azorów struktura geologiczna, gdzie w wyniku erupcji utworzył się płaski fragment lądu na wysokim wybrzeżu.

Fot. Ponta da Ferraria

Fot. Wulkaniczne niecki z ciepłą wodą, zachęcają do kąpieli.

Ponta da Ferraria jest znanym miejscem kąpieli oceanicznych. Tutaj bowiem, bezpośrednio do naturalnych basenów skalnych, wypływa woda z gorącego źródła. Jej działanie można odczuć podczas odpływu, kiedy stan wody jest niższy.

 

Kontekst edukacyjny: nauka podstaw fototerapii i choreoterapii. Wykorzystanie naturalnych przestrzeni wyspy do warsztatów fotograficznych. Obróbka cyfrowa zdjęć I Pic Stitch Collage Editor, LaLaLab photo printin oraz i filmów w programach iMoovie. Tworzenie historii ze zdjęć (story telling). Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w j. angielskim. Poznawanie zjawisk geologicznych i charakterystycznych dla Azorów.

PIĄTY DZIEŃ 17/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Silwoterapia – kąpiele leśne. Warsztat outdoor learning. Warsztat z udziałem pracownika naukowego Instytutu IP Azores Natura.

Doświadczenia płynące z wielozmysłowego kontaktu z fauną i florą lasu. Wykorzystanie naturalnych przestrzeni do terapii.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Tego dnia udaliśmy się na północny wschód wyspy, do Nordeste. To miejsce znane z korytarzy hortensji i azalii oraz z zachwycających krajobrazów. Zatrzymaliśmy się w najpiękniejszych punktach widokowych, by podziwiać lokalną przyrodę.

Fot. Hortensje na stałe wpisały się w azorski krajobraz.

Fot. Chętnie fotografujemy się na tle malowniczych hortensji.

Fot. Ozdobne krzewy hortensji porastają leśne polany, zbocza gór i turystyczne szlaki. Są po prostu wszędzie!

Wybraliśmy się też na 2-godzinny spacer z lokalnym przewodnikiem po jedynym na świecie obszarze występowania gila azorskiego.

Fot. Jedynym miejscem występowania gila azorskiego są lasy wawrzynowe, objęte ścisłą ochroną na wyspie.

Po obiedzie spędziliśmy czas na spokojnym spacerze po parku naturalnym Ribeira dos Caldeirões.

Wodospady, endemiczne gatunki roślin i urocze ścieżki wśród zieleni – sylwoterapia – można było się poczuć jak w rajskim ogrodzie.

Kontekst edukacyjny: Chromaterapia i sylwoterapia. Poznanie znaczenia dla zdrowia psychicznego naturalnych kolorów i „kąpieli leśnych”. Uspokajający wpływ zieleni. Poszukiwanie koloru w naturze. Spotkanie z przyrodnikiem – pracownikiem instytutu przyrodniczego IP Azores Natura. Zapoznanie się z budową lasu wawrzynowego i roślinnością endemiczną Azorów. Tropienie siedlisk unikatowego gatunku ptaka żyjącego w lasach wawrzynowych – gila azorskiego. Doskonalenie komunikacji w j. angielskim.

SZÓSTY DZIEŃ 18/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Osobiste środowisko uczenia się dzieci i młodzieży ze SPE. Zrozumienie trudności w uczeniu się. Innowacyjne podejścia do zarządzania klasą inkluzyjną. Niepełnosprawni umysłowo, autystyczni i uzdolnieni uczniowie. Muzykoterapia. Poznanie zasad biodanzy – tańca terapeutycznego.  Zajęcia integracyjne i networkingowe. Warsztat z malarstwa intuicyjnego. Przygotowanie landartu – praca w międzynarodowych grupach.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

Hortiterapia – w ogrodach Miradouro Da Ponta Dosossego. Rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych hodowanych w ogrodach i dziko rosnących.

Praktyczne warsztaty metod pozaformalnych zewnętrznych i wewnętrznych, obejmujące różne tematy i rozwijające kilka kompetencji: energetyzowanie i budowanie zespołu, relaksacja, narzędzia edukacji ekologicznej. Opracowanie programu edukacyjnego zajęć formalnych lub nieformalnych z grupą integracyjną z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi. Praca w grupach.

Kontekst edukacyjny: Wykorzystanie naturalnych przestrzeni do nauki i relaksacji. Współpraca i komunikacja w zespole międzynarodowym. Opracowanie programu innowacji metodycznej dla klasy inkluzyjnej.

SIÓDMY DZIEŃ 19/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Prezentacja wyników. Sesja zamykająca. Multimedialna prezentacja filmów i zdjęć. Narzędzia online do współpracy w projektach związanych ze sztuką i kulturą, e-Twinning, School Education Gateway. Panel dyskusyjny.

Prezentacja platform SEG i eTwinning oraz narzędzi internetowych do przyszłej współpracy

Ocena i certyfikacja uczestników.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne. Czas wolny. Spacer po Ponta Delgada. Zakup pamiątek.

Terapeutyczny taniec oraz słuchanie muzyki Fado. Koncert na rynku Ponta Delgada.

Kontekst edukacyjny: pomysły na rozpowszechnianie i wdrażanie nowych strategii edukacji włączającej z uwzględnieniem szeroko pojętej edukacji ekologicznej.

SZKOLENIE – GRUPA DRUGA: RENATA GONDKO, ALICJA KOŁODZIEJCZYK, KATARZYNA DUSIK-SZLÓSARCZYK

„UMYSŁY PRZYSZŁOŚCI – NOWE STRATEGIE W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ”

Drugie szkolenie .„Umysły przyszłości – nowe strategie w edukacji włączającej”  skupione było na innowacyjnych strategiach równego dostępu do nauki i włączania wszystkich uczniów do edukacji. Szkolenie dotyczące edukacji włączającej było realizowane w sali konferencyjnej hotelu, a także w instytucie przyrodniczym, rezerwatach przyrody i parkach krajobrazowych. Nie zabrakło również warsztatów o charakterze przyrodniczo-badawczym  w naturalnych przestrzeniach wyspy Sao Miguel. Prezentowane metody i techniki nauczania inkluzyjnego  zakładały zaangażowane uczestnictwo wszystkich uczniów w eko-edukację i  projekty ochrony przyrody. Ideą przewodnią kursu był szacunek do dziedzictwa naturalnego. Jak wskazują liczne badania i obserwacje to różnorodność natury zaspakaja podstawowe potrzeby edukacyjne i wzbogaca życie człowieka, a przez to pozbawia pewnych ograniczeń, które odróżniają niektórych od innych. 

Jest to podejście zgodne z głównym celem edukacji włączającej który podkreśla  konieczność udostępnienia całego systemu edukacji, w taki sposób, aby nauczyciele i uczniowie  mieli szansę przyjąć wyzwania płynące z różnorodności świata oraz czerpać z nich korzyści. Trenerzy podkreślali fakt, że włączanie nauczycieli i uczniów do działań proekologicznych tzw. Eko-edukacji jest szansą na zmniejszenie wykluczenia z edukacji, a nauczanie w szkołach szacunku dla przyrody i jej różnorodności jest najważniejszym krokiem do zaangażowania społeczeństwa do równego traktowania wszystkich istot żywych oraz wspólnych działań na rzecz ich rozwoju. Takie podejście okazało się zgodne z głównymi celami naszego projektu, który określają trzy kluczowe pojęcia: EDUKACJA – ukierunkowana na rozwijanie i doskonalenie

kompetencji kluczowych i metodyki pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, INTEGRACJA – organizacja wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) oraz ŚRODOWISKO – działania proekologiczne, prozdrowotne i ochrona przyrody.

PROGRAM KURSU – „UMYSŁY PRZYSZŁOŚCI – NOWE STRATEGIE W EDUKACJI WŁACZAJĄCEJ”

PIERWSZY DZIEŃ  13/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Wprowadzenie do kursu i zajęć – omówienie programu zajęć.

Wzajemne poznawanie się uczestników.  Lodołamacze.

Edukacja inkluzyjna w kraju uczestników. Prezentacje szkół uczestników.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • fabryka ananasów Arruda.
  • Furnas – wulkaniczne serce São Miguel.
  • Terra Nostra – gorące źródła

Kontekst edukacyjny: Integracja zespołu. Spacer edukacyjny jako narzędzie integracji. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Poznawanie dziedzictwa naturalnego Europy. Wykorzystanie mapy cyfrowej terenu (ICT)

DRUGI DZIEŃ  14/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Eko-edukacja w klasie inkluzyjnej – ekologiczny zrównoważony rozwój.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • azorskie jezioro Lagoa do Fogo oraz szlak trekkingowy, wodospad– Salto do Cabrito
  • plantacja herbaty i fabryka herbaty Gorreana
  • punkt widokowy Miradouro de Sta. Iria

Kontekst edukacyjny: Produkcja ekologicznej żywności. Wartości odżywcze zielonej i czarnej herbaty. Zasady zdrowego odżywiania. Warsztaty z zielarzem, producentem herbaty ekologicznej. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Wybrane zwroty i wyrażenia w j. portugalskim.

 

TRZECI DZIEŃ   15/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

  1. Inkluzyjna klasa
  2. Edukacja włączająca i szkoła: przegląd różnic, które mogą występować w klasie.
  3. Sposoby na integrację uczniów z przyrodą.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • wycieczka pontonem w towarzystwie oceanografa na oglądanie wielorybów i delfinów w ich naturalnym środowisku.
  • Caldeira velha. To park stanowiący fragment rezerwatu biosfery, uznany za pomnik przyrody.

Kontekst edukacyjny: Spotkanie z oceanografem. Poznanie życia delfinów i wielorybów w naturalnym środowisku oceanu. Talasoterapia – nauka relaksacji nad brzegiem oceanu. Hydroterapia – usuwanie napięć i stresu w gorących kąpieliskach siarkowych.

 

CZWARTY DZIEŃ  16/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

ICT jako pozytywny zasób: jak wdrażać narzędzia ICT w celu podniesienia świadomości na temat różnorodności i budowania bardziej integracyjnego środowiska uczenia się – tworzenie filmów wideo, cyfrowa obróbka zdjęć, platformy edukacyjne.

Fototerapia – w poszukiwaniu piękna z aparatem fotograficznym lub smartfonem.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • wycieczka do Sete Cidades – wulkanicznego jeziora o dwóch kolorach, owianego romantyczną legendą o królewnie i pasterzu
  • Ponta da Ferraria. To lawowa fajã – charakterystyczna dla Azorów struktura geologiczna, gdzie w wyniku erupcji utworzył się płaski fragment lądu na wysokim wybrzeżu.

Kontekst edukacyjny: nauka podstaw fototerapii. Wykorzystanie naturalnych przestrzeni wyspy do warsztatów fotograficznych. Obróbka cyfrowa zdjęć I Pic Stitch Collage Editor, LaLaLab photo printin oraz i filmów w programach iMoovie. Tworzenie historii ze zdjęć (story telling). Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w j. angielskim. Poznawanie zjawisk geologicznych i charakterystycznych dla Azorów.

 

PIĄTY DZIEŃ 17/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Wykorzystanie kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego w edukacji włączającej. Różnice między uczeniem się formalnym, pozaformalnym i nieformalnym. Uznawanie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.

Jak szanować i wykorzystywać potrzeby i umiejętności wszystkich uczniów. 10 najlepszych nieformalnych metod uczenia się, które wzmacniają aktywny udział uczniów.

Koncepcja równości na lekcji. możliwość uczenia się i odnoszenia sukcesów w szkole i życiu, niezależnie od ich szczególnej kondycji emocjonalnej, fizycznej i społecznej.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • północny wschód wyspy, do Nordeste.
  • Nauka outdoor w lasach wawrzynowych. 2-godzinny spacer z lokalnym przewodnikiem po jedynym na świecie obszarze występowania gila azorskiego.
  • Zajęcia w parku naturalnym Ribeira dos Caldeirões. Wodospady, endemiczne gatunki roślin i urocze ścieżki wśród zieleni – można się poczuć jak w rajskim ogrodzie.

Kontekst edukacyjny: Chromaterapia i sylwoterapia. Poznanie znaczenia dla zdrowia psychicznego naturalnych kolorów i „kąpieli leśnych”. Uspokajający wpływ zieleni. Poszukiwanie koloru w naturze. Spotkanie z przyrodnikiem – pracownikiem instytutu przyrodniczego IP Azores Natura. Zapoznanie się z budową lasu wawrzynowego i roślinnością endemiczną Azorów. Tropienie siedlisk unikatowego gatunku ptaka żyjącego w lasach wawrzynowych – gila azorskiego. Doskonalenie komunikacji w j. angielskim.

 

SZÓSTY DZIEŃ 18/08/2022

8.00– 13.00. Zajęcia stacjonarne

Zrównoważona bioróżnorodność w przyrodzie.

Pojęcie „różnorodności” i wartości potrzebne do zrozumienia i radzenia sobie z tą różnorodnością.

Różnorodność i wielokulturowość w społeczeństwie. 

Zrozumienie i zarządzanie wielokulturową klasą. Jak podejść do uczniów z ideami dyskryminacji i mniejszości, podnosząc ich świadomość międzykulturową.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • Praktyczne warsztaty metod pozaformalnych zewnętrznych i wewnętrznych, obejmujące różne tematy i rozwijające kilka kompetencji: energetyzowanie i budowanie zespołu, relaksacja, narzędzia edukacji ekologicznej.
  • Hortiterapia – w ogrodach Miradouro Da Ponta Dosossego
  • Opracowanie programu edukacyjnego realizowanego w ramach zajęć formalnych lub nieformalnych z grupą integracyjną. Praca w grupach.

Kontekst edukacyjny: Wykorzystanie naturalnych przestrzeni do nauki i relaksacji. Hortiterapia – w ogrodach Miradouro Da Ponta Dosossego. Rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych hodowanych w ogrodach i dziko rosnących. Współpraca i komunikacja w zespole międzynarodowym.

 

SIÓDMY DZIEŃ 19/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Szkoła przyszłości: dowiedz się, jak promować projekty międzynarodowe i włączać klasę do europejskich działań edukacyjnych;

Nawiązywanie międzynarodowych relacji – wspólne pomysły projektowe. E-Twinning, partnerstwo szkół.

Ocena kursu, certyfikaty.

Kontekst edukacyjny: pomysły na rozpowszechnianie i wdrażanie nowych strategii edukacji włączającej z uwzględnieniem szeroko pojętej edukacji ekologicznej.

ERASMUS PLUS

SZKOLENIE „UMYSŁY PRZYSZŁOŚCI – NOWE STRATEGIE W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ”

GRUPA DRUGA: RENATA GONDKO, ALICJA KOŁODZIEJCZYK, KATARZYNA DUSIK-SZLÓSARCZYK

Drugie szkolenie .„Umysły przyszłości – nowe strategie w edukacji włączającej”  skupione było na innowacyjnych strategiach równego dostępu do nauki i włączania wszystkich uczniów do edukacji. Szkolenie dotyczące edukacji włączającej było realizowane w sali konferencyjnej hotelu, a także w instytucie przyrodniczym, rezerwatach przyrody i parkach krajobrazowych. Nie zabrakło również warsztatów o charakterze przyrodniczo-badawczym  w naturalnych przestrzeniach wyspy São Miguel. Prezentowane metody i techniki nauczania inkluzyjnego zakładały zaangażowane uczestnictwo wszystkich uczniów w eko-edukację i  projekty ochrony przyrody. Ideą przewodnią kursu był szacunek do dziedzictwa naturalnego. Jak wskazują liczne badania i obserwacje to różnorodność natury zaspakaja podstawowe potrzeby edukacyjne i wzbogaca życie człowieka, a przez to pozbawia pewnych ograniczeń, które odróżniają niektórych od innych. 

Jest to podejście zgodne z głównym celem edukacji włączającej, który podkreśla  konieczność udostępnienia całego systemu edukacji, w taki sposób, aby nauczyciele i uczniowie  mieli szansę przyjąć wyzwania płynące z różnorodności świata oraz czerpać z nich korzyści. Trenerzy podkreślali fakt, że włączanie nauczycieli i uczniów do działań proekologicznych tzw. Eko-edukacji jest szansą na zmniejszenie wykluczenia z edukacji, a nauczanie
w szkołach szacunku dla przyrody i jej różnorodności jest najważniejszym krokiem do zaangażowania społeczeństwa do równego traktowania wszystkich istot żywych oraz wspólnych działań na rzecz ich rozwoju. Takie podejście okazało się zgodne z głównymi celami naszego projektu, który określają trzy kluczowe pojęcia: EDUKACJA – ukierunkowana na rozwijanie i doskonalenie kompetencji kluczowych i metodyki pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, INTEGRACJA – organizacja wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) oraz ŚRODOWISKO – działania proekologiczne, prozdrowotne i ochrona przyrody.

PROGRAM KURSU – „UMYSŁY PRZYSZŁOŚCI – NOWE STRATEGIE W EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ”

PIERWSZY DZIEŃ  13/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Wprowadzenie do kursu i zajęć – omówienie programu zajęć.

Wzajemne poznawanie się uczestników.  Lodołamacze.

Edukacja inkluzyjna w kraju uczestników. Prezentacje szkół uczestników.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • fabryka ananasów Arruda.
  • Furnas – wulkaniczne serce São Miguel.
  • Terra Nostra – gorące źródła

Ananasy rosną i dojrzewają w szklarniach.

Azorskie ananasy są znacznie mniejsze, mają krótsze pióropusze z liści, a dojrzałe owoce urzekają zapachem i słodyczą.

Na plantacji ananasów Arruda poznaliśmy skomplikowany i długotrwały proces uprawy ananasów odmiany Cayenne. W czasie wizyty spacerowaliśmy od szklarni do szklarni zaglądając do wnętrz, przyglądając się z bliska roślinom i owocom w różnym stadium wzrostu. Poznaliśmy również sposób pozyskiwania wody do podlewania z deszczówki.

W wulkanicznym kompleksie Recinto das Caldeiras oglądaliśmy wtórną działalność wulkanu Furnas w postaci siarkowych wyziewów ( fumaroli ), gorących źródeł ( gejzerów), buchających parą wodną , a także bulgoczących, błotnych kałuż.

Wydobywającą się spod ziemi parę wodną i siarkowodór obserwowaliśmy również podczas wędrówek przez egzotyczny las.

Spacerując po ponad 200-letnim parku Terra Nostra zachwycaliśmy się egzotycznymi roślinami niemal z całego świata. Rosną tu ogromne palmy, miłorzęby, paprocie drzewiaste, wielkie eukaliptusy i bambusy, fikusy drzewiaste i wiele innych. Część parku poświęcono gatunkom endemicznym Azorów, oraz kwiatom m.in. hortensjom czy kwitnącym roślinom wodnym, a wszystko to w gustownie zaprojektowanych nasadzeniach.

Kontekst edukacyjny: Integracja zespołu. Spacer edukacyjny jako narzędzie integracji. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Poznawanie dziedzictwa naturalnego Europy. Wykorzystanie mapy cyfrowej terenu (ICT)

DRUGI DZIEŃ  14/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Eko-edukacja w klasie inkluzyjnej – ekologiczny zrównoważony rozwój.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • azorskie jezioro Lagoa do Fogo oraz szlak trekkingowy, wodospad– Salto do Cabrito
  • plantacja herbaty i fabryka herbaty Gorreana
  • punkt widokowy Miradouro de Sta. Iria

W drugim dniu podziwialiśmy spowite mgłą Lagoa do Fogo leżące na wysokości 580 m n.p.m. co czyni go najwyżej położonym oraz największym zbiornikiem wodnym na wyspie, który zasilany jest tylko wodą opadową. Leży w kalderze wulkanu Água de Pau.

W XIX-wiecznej fabryce herbaty Cha Gorreana poznaliśmy historię przybycia tej rośliny na Azory, metody uprawy ekologicznej herbaty czarnej i zielonej,  maszyny używane do jej produkcji, kosztowaliśmy napoju i oglądaliśmy plantacje krzewów herbacianych.

Z punktu widokowego Miradouro de Santa Iria podziwialiśmy skaliste klify i zieleń pól uprawnych północnego wybrzeża wyspy.

Kontekst edukacyjny: Produkcja ekologicznej żywności. Wartości odżywcze zielonej i czarnej herbaty. Zasady zdrowego odżywiania. Warsztaty z zielarzem, producentem herbaty ekologicznej. Doskonalenie komunikacji w języku angielskim. Wybrane zwroty i wyrażenia w j. portugalskim.

TRZECI DZIEŃ   15/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

  1. Inkluzyjna klasa
  2. Edukacja włączająca i szkoła: przegląd różnic, które mogą występować w klasie.
  3. Sposoby na integrację uczniów z przyrodą.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • wycieczka pontonem w towarzystwie oceanografa na oglądanie wielorybów i delfinów w ich naturalnym środowisku.
  • Caldeira velha. To park stanowiący fragment rezerwatu biosfery, uznany za pomnik przyrody.

Podczas rejsu z oceanologiem po Atlantyku oglądaliśmy duże ssaki morskie i awifaunę m.in. burzyki i mewy poznając ich naturalne środowisko życia i zagrożenia związane z postępującym zanieczyszczeniem środowiska.

W rezerwacie Caldeira Velha z naturalnymi siarkowymi basenami, wśród bujnej egzotycznej roślinności doświadczyliśmy na własnej skórze ciepła geotermalnego. Woda w basenach miała temperaturę ok. 40 stopni.

Kontekst edukacyjny: Spotkanie z oceanologiem. Poznanie życia delfinów i wielorybów w naturalnym środowisku oceanu. Talasoterapia – nauka relaksacji nad brzegiem oceanu. Hydroterapia – usuwanie napięć i stresu w gorących kąpieliskach siarkowych.

CZWARTY DZIEŃ  16/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

ICT jako pozytywny zasób: jak wdrażać narzędzia ICT w celu podniesienia świadomości na temat różnorodności i budowania bardziej integracyjnego środowiska uczenia się – tworzenie filmów wideo, cyfrowa obróbka zdjęć, platformy edukacyjne.

Fototerapia – w poszukiwaniu piękna z aparatem fotograficznym lub smartfonem.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • wycieczka do Sete Cidades – wulkanicznego jeziora o dwóch kolorach, owianego romantyczną legendą o królewnie i pasterzu
  • Ponta da Ferraria. To lawowa fajã – charakterystyczna dla Azorów struktura geologiczna, gdzie w wyniku erupcji utworzył się płaski fragment lądu na wysokim wybrzeżu.

Jadąc do wulkanu Sete Cidades po drodze obserwowaliśmy wulkaniczny krajobraz wyspy. Na licznych stożkach wulkanicznych porośniętych bujną zielenią są dziś pola uprawne i łąki z pasącymi się krowami. Rolnictwo to główne źródło utrzymania Azorczyków.

Z punktu widokowego podziwialiśmy jeziora kraterowe wulkanu Sete Cidades : niebieskie Lagoa Azul , zielone Lagoa Verde i nieco mniejsze Lagoa de Santiago.  Swoje kolory zawdzięczają głębokości oraz żyjącym w nich glonom.

Zobaczyliśmy i dowiedzieliśmy się co to takiego fajãs. Są to charakterystyczne formy geologiczne dla Azorów i Madery, a także Wysp Kanaryjskich. Powstają one m.in. na skutek spływania lawy do oceanu. Wulkaniczny materiał skalny na skutek erozji spada ze zboczy lub klifów do morza tworząc wzdłuż wybrzeża płaskie skaliste powierzchnie stosunkowo odporne na  pływy i prądy morskie.

W malowniczych zatoczkach, wśród wulkanicznych skał znajdują się gorące źródła w oceanie. Woda jest tutaj z jednej strony stale podgrzewana ciepłem geotermalnym, a z drugiej miesza się z zimną z oceanu. Niektórzy z nas to sprawdzili.

Kontekst edukacyjny: nauka podstaw fototerapii. Wykorzystanie naturalnych przestrzeni wyspy do warsztatów fotograficznych. Obróbka cyfrowa zdjęć I Pic Stitch Collage Editor, LaLaLab photo printin oraz i filmów w programach iMoovie. Tworzenie historii ze zdjęć (story telling). Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w j. angielskim. Poznawanie zjawisk geologicznych charakterystycznych dla Azorów.

PIĄTY DZIEŃ 17/08/2022

8.00 – 13.00. Zajęcia stacjonarne

Wykorzystanie kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego w edukacji włączającej. Różnice między uczeniem się formalnym, pozaformalnym i nieformalnym. Uznawanie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.

Jak szanować i wykorzystywać potrzeby i umiejętności wszystkich uczniów. 10 najlepszych nieformalnych metod uczenia się, które wzmacniają aktywny udział uczniów.

Koncepcja równości na lekcji. możliwość uczenia się i odnoszenia sukcesów w szkole i życiu, niezależnie od ich szczególnej kondycji emocjonalnej, fizycznej i społecznej.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • północny wschód wyspy, do Nordeste.
  • Nauka outdoor w lasach wawrzynowych. 2-godzinny spacer z lokalnym przewodnikiem po jedynym na świecie obszarze występowania gila azorskiego.
  • Zajęcia w parku naturalnym Ribeira dos Caldeirões. Wodospady, endemiczne gatunki roślin i urocze ścieżki wśród zieleni – można się poczuć jak w rajskim ogrodzie.

Po szkoleniu udaliśmy się na północny wschód wyspy do Nordeste. W czasie drogi podziwialiśmy malownicze wybrzeża i bogactwo tutejszej flory.

Naszym głównym celem wizyty w tym miejscu był rezerwat leśny Forest Park of Cinzeiro oraz centrum edukacyjne poświęcone ptasiemu endemitowi – gilowi azorskiemu  (Pyrrhula murina).

Po centrum i rezerwacie oprowadził nas lokalny przewodnik. Wspólnie wędrowaliśmy przez las wawrzynowy, który stanowi naturalne środowisko życia zagrożonego wyginięciem ptaka, bliskiego krewnego znanego nam gila zwyczajnego (Pyrrhula pyrrhula). Nazywaliśmy gatunki roślin typowe dla lasów laurowych, które niegdyś masowo porastały archipelag Azorów. Na potrzeby rolnictwa i osadnictwa zostały niemal całkowicie wytrzebione, co spowodowało drastyczny spadek populacji gila azorskiego. Poznaliśmy cechy gatunkowe tego ptaka, biotop oraz zastosowane formy ochrony i próby przywrócenia istnienia jego naturalnego środowiska w krajobrazie Azorów.

Przy okazji dowiedzieliśmy się również wiele o roślinach inwazyjnych występujących na wyspie, przywleczonych tu najprawdopodobniej przez turystów. Jedną z nich jest wianecznik Gardnera (Hedychium gardnerianum), który w zastraszającym tempie opanowuje wyspę zabierając przestrzeń do życia rodzimym gatunkom.

Wracając z lasu mijaliśmy po drodze stada krów pasących się na śródleśnych łąkach, oraz wszechobecne tu na wyspie niebieskie hortensje – symbol Azorów, przy których nie sposób było się nie zatrzymać i nie utrwalić ich piękna.

Ukoronowaniem dnia była wizyta w parku naturalnym Ribeira dos Caldeirões pełnym kwitnących hortensji i pięknych wodospadów zatopionych w gąszczu zieleni. Mieliśmy tu okazję sprawdzić znajomość poznanych na Azorach gatunków egzotycznej roślinności.

Kontekst edukacyjny: Chromaterapia i sylwoterapia. Poznanie znaczenia dla zdrowia psychicznego naturalnych kolorów i „kąpieli leśnych”. Uspokajający wpływ zieleni. Poszukiwanie koloru w naturze. Spotkanie z przyrodnikiem – pracownikiem instytutu przyrodniczego IP Azores Natura. Zapoznanie się z budową lasu wawrzynowego i roślinnością endemiczną Azorów. Tropienie siedlisk unikatowego gatunku ptaka żyjącego w lasach wawrzynowych – gila azorskiego. Doskonalenie komunikacji w j. angielskim.

SZÓSTY DZIEŃ 18/08/2022

8.00– 13.00. Zajęcia stacjonarne

Zrównoważona bioróżnorodność w przyrodzie.

Pojęcie „różnorodności” i wartości potrzebne do zrozumienia i radzenia sobie z tą różnorodnością.

Różnorodność i wielokulturowość w społeczeństwie. 

Zrozumienie i zarządzanie wielokulturową klasą. Jak podejść do uczniów z ideami dyskryminacji i mniejszości, podnosząc ich świadomość międzykulturową.

13.00 – 18.00 Zajęcia mobilne

  • Praktyczne warsztaty metod pozaformalnych zewnętrznych i wewnętrznych, obejmujące różne tematy i rozwijające kilka kompetencji: energetyzowanie i budowanie zespołu, relaksacja, narzędzia edukacji ekologicznej.
  • Hortiterapia – w ogrodach Miradouro Da Ponta Dosossego
  • Opracowanie programu edukacyjnego realizowanego w ramach zajęć formalnych lub nieformalnych z grupą integracyjną. Praca w grupach.

Bogactwo i różnorodność roślin kwitnących na Azorach, nie licząc hortensji i wianecznika, jest przeogromna. Mieliśmy możliwość sprawdzić swoją wiedzę z ich znajomości, ale też poznaliśmy wiele  nowych, typowych tylko dla tutejszego klimatu.

Kontekst edukacyjny: Wykorzystanie naturalnych przestrzeni do nauki i relaksacji. Hortiterapia – w ogrodach Miradouro Da Ponta Dosossego. Rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych hodowanych w ogrodach i dziko rosnących. Współpraca i komunikacja w zespole międzynarodowym.

Szkoła przyszłości: dowiedz się, jak promować projekty międzynarodowe i włączać klasę do europejskich działań edukacyjnych;

Nawiązywanie międzynarodowych relacji – wspólne pomysły projektowe. E-Twinning, partnerstwo szkół.

Ocena kursu, certyfikaty..

Naszą przyrodniczą przygodę na São Miguel w ostatnim dniu pobytu w cudowny sposób uzupełniła i podsumowała  portugalska muzyka na rynku w Ponte Delgada. Rzewnie brzmiące fado pozostawiło na zawsze część Azorów w naszych sercach.

Kontekst edukacyjny: pomysły na rozpowszechnianie i wdrażanie nowych strategii edukacji włączającej z uwzględnieniem szeroko pojętej edukacji ekologicznej.

ERASMUS PLUS

AZORY okiem kamery

ERASMUS PLUS

FINLANDIA

SZKOLENIE NR 1.   SZCZĘŚLIWY UCZEŃ W FIŃSKIEJ SZKOLE
(Lidia hrapkowicz, Ewa Blajda, Anna Dyrcz)

 

Na podstawie decyzji prowadzącego zajęcia odbywały się rano (9:00 – 14:00) lub po południu (14:00 – 19:00).

DZIEŃ 1. POZNANIE SIĘ UCZESTNIKÓW. Zajęcia integrujące grupę. Lodołamacze. Prezentacje szkół. Innowacyjne metody pracy w rodzimych placówkach uczestników.

  1. Identyfikacja treści zajęć.
  2. Przygotowanie uczestników szkolenia do odwróconego podejścia, ustalenie oczekiwań.
  3. Fiński program nauczania w pigułce.
  4. Prezentacje szkół uczestników.

Prezentacje szkół uczestników szkolenia

DZIEŃ 2. CZYM JEST ODWRÓCONE UCZENIE SIĘ?

  1. Krótkie wprowadzenie do tematyki szkolenia: Jak kształcić uzdolnionych uczniów za pomocą odwróconych technik uczenia się.
  2. Pojęcie odwróconego uczenia się w klasie
  3. Przykładowa lekcja z odwróconym modelem uczenia się – film.
  4. Jak działa odwrócone uczenie się? Zajęcia panelowe z liderem w małych międzynarodowych grupach.

Tematyka:

Grupa 1. Gdzie i w jaki sposób stosuje się obecnie odwrócone uczenie się? 4 filary odwróconej nauki.  Elastyczne środowisko – przestrzeń, sposób realizacji i terminy nauki;

Grupa 2. Kultura uczenia się – podejście skoncentrowane na uczniu zachęcające do głębokiego uczenia się; Zamierzone treści – maksymalizujące naukę;

Grupa 3. Profesjonalny edukator – który kieruje nauką i stale doskonali praktykę. Adaptacja odwróconej nauki do wykształcenia uczniów zdolnych;

Grupa 4. Symulacja zajęć metodą „odwróconej klasy”. Tworzenie treści online za pomocą narzędzi Web 2.0

Podczas szkolenia przekonaliśmy się, że jednym z najbardziej ekscytujących postępów we współczesnej klasie jest odwrócona nauka. Opiera się na założeniu, że uczniowie uczą się bardziej efektywnie, wykorzystując czas pracy w szkole na zajęcia w małych grupach. Nauczyciele przydzielają uczniom materiały wykładowe i prezentacje, które mają być oglądane w domu lub poza zajęciami lekcyjnymi, stawiając na pierwszym miejscu aktywne uczenie się.

Odwrócone uczenie się to podejście pedagogiczne, w którym bezpośrednia instrukcja przenosi się
z przestrzeni grupowej do przestrzeni indywidualnej. W uproszczeniu i nieco żartobliwie odwrócone uczenie się  definiuje się jako „pracę domową, nad którą  pracuje się w szkole i zadania, które powinny być realizowane w szkole opracowuje się w domu”.

Praca indywidualna podczas szkolenia

REZULTATY PRACY W GRUPACH

Odwrócenie tradycyjnej klasy jest zarówno wykonalnym, jak i niezbędnym posunięciem, aby umożliwić wszystkim uczniom równy dostęp do edukacji. Wspieranie odwróconego uczenia się jest wspólną odpowiedzialnością uczniów i nauczycieli, a wdrażanie kreatywnych rozwiązań może ułatwić osiąganie doskonałości akademickiej opanować kompetencje kluczowe, a przez to  lepiej przygotować naszych wychowanków do pełnienia ról na światowym rynku pracy.

Na zakończenie tej części szkolenia sformułowaliśmy wnioski:

WNIOSKI ZE SZKOLENIA

  1. Odwrócone uczenie mówi językiem dzisiejszych uczniów.
  2. Odwrócone uczenie pomaga uczniom o różnym potencjale intelektualnym i zróżnicowanych talentach w osiąganiu sukcesów.
  3. Odwrócone uczenie zwiększa interakcję uczeń-nauczyciel i pozwala nauczycielom lepiej poznać swoich uczniów.
  4. Odwrócone uczenie zwiększa interakcję uczeń-uczeń.
  5. Odwrócone uczenie zmienia zarządzanie klasą oraz sposób, w  jaki rozmawiamy z uczniami
    i rodzicami.

DZIEŃ 3. Fińskie podejście do dobrego samopoczucia uczniów: jak wprowadzić do klasy więcej aktywności, zabawy i radości.

Plan dnia.

  1. Zapoznanie się z podstawami pedagogiki pozytywnej; 
  2. Pozytywna edukacja. Klasa oparta na mocnych stronach.
  3. Uważność w szkole; Nauka prostych ćwiczeń medytacyjnych; 
  1.  Poznawanie i zrozumienie  własnych mocnych stron i sposobów jak uczyć opierając się na mocnych stronach uczniów;
  2. Informacje, jak zwiększyć aktywność fizyczną w ciągu dnia szkolnego;
  3.  Rozwijanie samopoznania; 
  4. Tworzenie planu dobrego samopoczucia dla swojej klasy.

W trzecim dniu szkolenia zapoznaliśmy się z podstawami pozytywnej edukacji , koncentrując się na jej teoriach i technikach. Podczas tych zajęć poznałyśmy proste ćwiczenia uważności , które można wykorzystać na własnych zajęciach i w życiu osobistym. Budowanie procesu edukacji na mocnych stronach uczniów jest ważną strategią kierowania procesem uczenia się i tworzenia pozytywnej atmosfery w klasie .  Uzyskaliśmy porady, jak rozmawiać z uczniami o mocnych stronach i odkrywać najlepsze sposoby chwalenia wysiłków i osiągnięć uczniów. Podczas tych zajęć uczestnicy angażowali się w praktyczne ćwiczenia, aby zidentyfikować mocne strony swoich uczniów (i ich własne).

Na zakończenie trenerzy zaprezentowali nam „ Fińskie szkoły w ruchu ” oraz krajowy program działań mający na celu rozpowszechnianie i wdrażanie kultury aktywności fizycznej w fińskich szkołach.  Zapoznaliśmy się z podstawami tego programu i wzięliśmy udział w zajęciach praktycznych. 

Wykład na temat pozytywnej edukacji. Fińskie podejście do dobrego samopoczucia uczniów: jak wprowadzić do klasy więcej aktywności, zabawy i radości.

Pod koniec dnia  uczestnicy mieli możliwość zaplanowania własnego projektu na rzecz dobrego samopoczucia, którym będą dzielić się ze swoimi kolegami po powrocie do swoich szkół.

Nasz projekt na rzecz dobrego samopoczucia

DZIEŃ 4. FIŃSKIE PODEJŚCIE DO DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI: PROMOWANIE NAUKI I ROZWOJU

PLAN DNIA:

  1. Identyfikacja najczęstszych trudności/wyzwań, jakie dziecko niepełnosprawne może napotkać po wejściu do klasy; Identyfikacja niepełnosprawności
  2. Zajęcia na temat rozpoznawania wyzwań neuropsychiatrycznych (ADD, ADHD, autyzm, Asperger, dysfasy, tourette); Przykładowe przypadki i dyskusja na zajęciach
    z osobistymi sprawami uczestników;
  3. Refleksja nad rolą nauczyciela jako części systemu, który pomaga każdemu dziecku;
  4. Warsztaty na temat rozpoznawania trudności językowych, problemów fizycznych
    i zaburzeń psychicznych (lęk, depresja, zaburzenia emocjonalne i behawioralne); Przykładowe przypadki i dyskusja panelowa na temat osobistych przypadków uczestników.
  5. Funkcję instytucji społecznych, partnerów poza szkołą i nauczyciela w pracy
    z dziećmi ze specjalnymi potrzebami;
  6. Praktyczne metodologie, wspierające promocję nauki i rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Dzieci z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami psychicznymi lub neuropsychiatrycznymi mogą stanowić szczególne wyzwanie dla nauczycieli, którzy nie znają ich specjalnych potrzeb. Ten kurs wprowadził nas w 3-stopniowy model, który fińskie szkoły podstawowe opracowały specjalnie w celu promowania uczenia się i rozwoju osobistego tych dzieci

W tym dniu szkolenie zostało opracowane i prowadzone przez fińskiego nauczyciela, który wyjaśnił, w jaki sposób najlepsze uczenie się i rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami jest promowane przez ścisłą współpracę między nauczycielem, systemem szkolnym i administracją oraz innymi partnerami spoza szkoły (takimi jak rodzice i instytucje bio-, psycho- i społeczne).

Kurs zapewnił nam praktyczne zrozumienie trudności i wyzwań, jakie dziecko ze specjalnymi potrzebami może napotkać po wejściu do szkolnej klasy. Pod koniec poznaliśmy konkretne, praktyczne metodologie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami i skoncentrowaliśmy się na ich nauce.

DZIEŃ 5. JAK SKUTECZNIE WSPIERAĆ UCZNIÓW?

  1. Wskazanie czynników, które są niezbędne w pomaganiu dziecku w radzeniu sobie
    z jego/jej wyzwaniami: szkoła/instytucja/administracja, partnerzy poza szkołą
    i nauczyciel;
  2. Zrozumienie roli i konieczności wymienionych czynników, aby pomóc dziecku w najlepszy możliwy sposób;
  3. Ćwiczenia autorefleksji siebie jako nauczyciela i aktywnego członka systemu pomagającego dziecku;
  4. Przykład dobrze działającego systemu wsparcia z Finlandii.

DZIEŃ 6. WSPARCIE EMOCJONALNE I BEHAWIORALNE

  1. Pomoc dziecku na konkretne sposoby.
  2. Lekcje i praktyczne przykłady dotyczące: kontrolowania aktywności, zarządzania zachowaniem, zarządzania emocjami, wspierania zrozumienia, interakcji społecznych.

Prezentacja: jak skutecznie wspierać uczniów?

DZIEŃ 7. PODSUMOWANIE

  1. Podsumowanie tego, czego nauczyli się uczestnicy;
  2. Burza mózgów na temat możliwych zmian, które wprowadzą uczestnicy po powrocie do domu.
  3. Uroczyste wręczenie certyfikatów.

SZKOLENIE NR 2 – „FIŃSKI SYSTEM ZARZĄDZANIA EDUKACJĄ”
(Danuta Kocięcka, Iwona Pikoń, Jolanta Łysoń)

Fiński system edukacji stał się dobrze znany na całym świecie, jednak wielu nauczycieli nadal nie rozumie, dlaczego i jak można go wykorzystać w ich własnej klasie. Koncentruje się na nauce opartej na współpracy, która wykorzystuje współpracę jako potężne narzędzie zwiększające motywację uczniów i ich udział w procesie uczenia się. Wspólne lub kooperacyjne uczenie się ma na celu stymulowanie refleksji i krytycznego myślenia uczniów oraz dzielenie się pomysłami.

Podczas tego kursu lepiej zrozumieliśmy progresywny styl nauczania i metody praktyczne w Finlandii. Przyjrzeliśmy się różnym podejściom skoncentrowanym na uczniu i dowiedzieliśmy się o uczeniu się opartym na współpracy.

Finlandia jest również znana z technologii informacyjno-komunikacyjnych, które skutecznie stają się częścią procesu nauczania, a także narzędziem uczenia się skoncentrowanego na uczniu. Szkolenie pozwoliło również poznać różnego rodzaju narzędzia cyfrowe, które są używane w Finlandii i to, jak są wykorzystywane w podejściu skoncentrowanym na uczniu.

PROGRAM SZKOLENIA

DZIEŃ 1. WPROWADZENIE DO KURSU I PREZENTACJE CELÓW

  1. Wprowadzenie do kursu i zajęć; Prezentacja trenerów.
  2. Integracja zespołu. lodołamacze; Prezentacje szkół uczestników;
  3. Prezentacja i omówienie celów kursu.

Podczas szkolenia wprowadzono nas do wyników fińskiej edukacji zapisanych w PISA oraz faktów dotyczących strategiami zarządzania fińskimi placówkami, które sprawiły, że fiński system edukacji znalazł się w centrum uwagi i wzbudził zainteresowanie na całym świecie. Naukowcy zaczęli odwiedzać fińskie uniwersytety i inne instytucje edukacyjne
w poszukiwaniu odpowiedzi na to, co zostało uznane za „fiński cud”.

Prezentacje szkół uczestników kursu

Prezentacje szkół uczestników kursu

DZIEŃ 2. FIŃSKA POZYTYWNA EDUKACJA. TAJEMNICA SUKCESU FIŃSKIEGO SYSTEMU EDUKACJI

Jednym z elementów, które odegrały główną rolę w zmianie fińskiego systemu edukacji jest fińska marka peruskoulu, czyli 9-letnia wszechstronna szkoła podstawowa oraz podejście holistyczne, czyli uczenie się oparte na zjawiskach (PhBL), motto czyli „mniej znaczy więcej”.

W tym dniu trenerzy zaproponowali uczestnikom wgląd w PhBL (koncepcja i znaczenie nauczania z radością i pozytywnym nastawieniem) oraz techniki edukacyjne towarzyszące temu podejściu.  Poprzez analizę różnych studiów przypadku lekcji uczestnicy mogli zidentyfikować i obserwować elementy zakulisowe i filary PhBL 

Szkolenie pozwoliło na dogłębną analizę  trendów przyszłej edukacji w Finlandii i nie tylko.

Szkolenie na temat fińskiego systemu edukacyjnego

TEMATYKA

  1. Fiński sukces; Fiński model edukacyjny; Fiński program nauczania w pigułce.
  2. Pedagogiczne modele PhBL. Dobre samopoczucie jest najważniejsze: pozytywna edukacja w Finlandii. Nauczanie z radością i zabawą.
  3. Uczenie się oparte na zjawiskach: co i jak?
  4. Planowanie i ocena uczenia się opartego na zjawiskach.

Tajemnica sukcesu fińskiego systemu edukacji – dyskusja

DZIEŃ 3. NAUKA MULTIDYSCYPLINARNA

  1. Kompetencje przekrojowe Finlandii;
  2. Nauka multidyscyplinarna: co? Czemu? Jak?
  3. Wspólne uczenie się, zajęcia praktyczne.

Prezentacja szkoły uczestników szkolenia

DZIEŃ 4. FIŃSKI MODEL EDUKACYJNY I PLANOWANIE LEKCJI

  1. EdTech w fińskiej edukacji; wybrane narzędzia i i pedagogika oparta na technologii cyfrowej.
  2. Cyfrowe opowiadanie historii.
  3. Korzystanie z gier do nauki w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania uczniów.

Planowanie lekcji po fińsku; Tworzenie własnych lekcji zgodnie z fińskim podejściem pedagogicznym. Udostępnianie planów lekcji, dyskusje i informacje zwrotne.

Planowanie lekcji po fińsku z wykorzystaniem e-zasobów edukacyjnych- cyfrowe opowiadanie historii

EdTech w fińskiej edukacji; wybrane narzędzia i pedagogika oparta na technologii cyfrowej

Korzystanie z gier do nauki w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania uczniów

DZIEŃ 5. EDUKACJA EKOLOGICZNA W FINLANDII: PODEJŚCIE EKO-SPOŁECZNE

Szkolenie dotyczyło wprowadzenia edukacji ekologicznej do klasy.  Temat jest złożony,
a obecne perspektywy nie są zbyt obiecujące. Trenerzy przedstawili sposoby, jak możemy poszerzyć wiedzę uczniów na temat ekosystemów i problemów środowiskowych, jednocześnie promując zdrowy tryb życia i wysoki poziom edukacji;  jak możemy zachęcać uczniów do aktywnego obywatelstwa, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój? Jak przyciągnąć uwagę i zainteresowanie uczniów skuteczną metodą pedagogiczną? Ten kurs pomógł nam nauczycielom uporać się z tymi zagadnieniami poprzez zapoznanie nas z podejściem do edukacji ekologicznej przyjętym w fińskim systemie edukacji. Podstawa programowa edukacji podstawowej w Finlandii podkreśla zdolność każdego do wniesienia wkładu
zrównoważoną przyszłość, ponieważ opiera się na czterech podstawowych elementach: uczestnictwie, myśleniu systemowym, wystarczalności i odpowiedzialności.

Jako uczestniczki kursu przekonałyśmy się, jak edukacja ekologiczna może wspierać osobistą relację uczniów z naturą, odpowiedzialne zachowania konsumenckie i aktywne obywatelstwo. Wymieniłyśmy poglądy z innymi nauczycielami i dyrektorami europejskich szkół o tym, jak promować edukację ekologiczną związaną z różnymi środowiskami: lasem, centrum miasta, klasą.

  1. Krótki wykład teoretyczny na temat różnych wymiarów edukacji ekologicznej i relacji uczniów z naturą.
  2. Jak wspierać relacje uczniów z naturą. Edukacja ekologiczna w lesie;
  3. Refleksyjne dyskusje.

DZIEŃ 6. UCZEŃ JAKO AKTYWNY UCZESTNIK ZDROWEGO SPOŁECZEŃSTWA

  1. Krótkie wprowadzenie do teorii Paulo Freire’a i edukacji ekospołecznej;
  2. Eko-edukacyjny spacer po okolicach miasta;
  3. Planowanie wdrożenia edukacji ekospołecznej w szkole.
  4. Przygotowanie mapy mentalnej wprowadzenia nowych metod pedagogicznych
    w szkole;
  5. Refleksyjna dyskusja.

EDUKACYJNY SPACER PO HELSINKACH I OKOLICY

Biblioteka OOdi: nowoczesna, przestronna przestrzeń: „miejsce do spotkań, czytania i zdobywania doświadczeń,
które dostarcza użytkownikom wiedzę i nowe umiejętności, w którym można się uczyć, wypoczywać i pracować”.

Biblioteka OOdi: przyjazna przestrzeń do nauki i wypoczynku
Starannie zaprojektowane kompozycje kwiatowe wokół Biblioteki OOdi
Pięknie zaprojektowana przestrzeń wokół biblioteki OOdi; natura wkomponowana w miejską architekturę.
Kościół w skale - Kościół Temppeliaukio

Budowla powstała w 1969 roku, z projektu braci Timo i Tuomo Suomalainen. Ma kształt owalu,
a światło wpada do niej przez 180 szklanych paneli, które są umieszczone pomiędzy kopułą a skalnymi ścianami.
Surowy i nieobrabiany granit zachowano jako dekorację wnętrza, połączony jest z ciepłem drewna.
To wspaniały przykład ekologicznego rozwiązania i szacunku do natury.

Kaplica Ciszy Kamppi. Świątynia ma służyć wszystkim, którzy potrzebują chwili spokoju w środku miasta.

Plac Targowy – Kauppatori  i przystań w porcie. Jest głównym miejscem handlowym  miasta położonym nad samym brzegiem Morza Bałtyckiego.
Są na nim rozstawione liczne stragany z pamiątkami, świeżymi warzywami, owocami i innymi lokalnymi specjałami.
Budki z jedzeniem przyciągają uwagę zapachem i kolorami.  Ceny są tu  przystępniejsze niż w centrum stolicy.

Przystań portowa w Helsinkach

Hala Targowa Vanha Kauppahalli

Oprócz świeżych i wędzonych ryb, smacznych serów czy słodyczy znajdziemy tam bardzo egzotyczne fińskie przysmaki,
np. mięso z  łosia czy renifera, a także produkty z moroszką (maliną nordycką).

Wyroby regionalne w Starej Hali Targowej: piękne tkaniny z charakterystycznymi wzorami
Główna ulica Helsinek – Esplanadi

Zabytkowy Budynek Dworca Kolejowego jest najciekawszym przykładem helsińskiej secesji w   architekturze.
Został zbudowany w latach 1907-1914 według projektu Eliela Saarinena.
Budynek ten słynie z czterech wielkich granitowych rzeźb które stoją u jego głównej bramy,
trzymając w rękach lampy, które miały u podróżnych wywoływać poczucie bezpieczeństwa
.

Budynek Dworca Kolejowego – granitowe rzeźby

Katedra luterańska w Helsinkach.
Ta majestatyczna budowla, górująca nad miastem, stanowi najbardziej rozpoznawalne miejsce w stolicy.  Jest też symbolem niezależności religijnej Finlandii
od Cerkwi rosyjskiej. Budowa świątyni rozpoczęła się w drugiej połowie XIX wieku, ale oficjalnie zakończyła się dopiero w roku 1956. 

Plac Senacki  z pomnikiem cara Aleksandra II, który przypomina o tym, że w przeszłości Finlandia znajdowała się pod panowaniem Rosji.   
Wokół  placu znajdują się też najważniejsze gmachy państwowe, w tym Pałac Rady Państwa.
Tutaj mieści się też najstarszy fiński uniwersytet oraz jego biblioteka.
Budynek książnicy uniwersyteckiej jest uznawany za jedno z najwybitniejszych dzieł skandynawskiego klasycyzmu.

Pomnik cara Aleksandra II na Placu Senackim

Sobór Uspieński –  najważniejsza w Helsinkach świątynia Fińskiego Kościoła Prawosławnego.
 Sobór powstał w drugiej połowie XIX wieku, zaprojektował go rosyjski architekt, Aleksiej Gornostajew. 
Świątynia znajduje się na wzgórzu, jej wysokość wynosi 42 metry.
Ma  charakterystyczną czerwoną fasadę i 13 złotych kopuł symbolizujących Jezusa Chrystusa i dwunastu apostołów.  

WYCIECZKA DO NARODOWEGO PARKU NUUKSIO – EKOLOGIA JAKO JEDEN Z FILARÓW FIŃSKIEJ EDUKACJI

Park Narodowy Nuuksio znajduje się około 45 minut od centrum Helsinek. Na tym terenie chronionym jest 30 km tras turystycznych, które biegną wokół jeziora Haukkalampi, obszaru Kattila i jeziora Siikkajarvi.

 

 

 

 

 

 

Park Narodowy Nuuksio

 

 

 

 

 

 

Jezioro polodowcowe na terenie parku Narodowego Nuuksio

 

 

 

 

Park Narodowy Nuuksio

 

 

 

 

 

Jeziora i lasy – typowy fiński krajobraz

 

 

 

 

 

W pobliżu parku usytuowane jest Fińskie Centrum Przyrody Haltia, które prezentuje klejnoty natury fińskiej i organizuje wystawy dotyczące miejscowej flory i fauny.
Można tam poznawać świat przyrody za pomocą wszystkich zmysłów, np. podziwiać zorzę polarną
, wdychać zapach lasu.

 

 

 

 

 

 

Poznawanie świata przyrody za pomocą wszystkich zmysłów

 

 

 

 

 

 

Centrum Haltia – multisensoryczne oddziaływanie na zwiedzających

 

 

 

 

Droga do zagrody dla reniferów; widać starania, by zachować naturalne warunki środowiskowe tych zwierząt.

 

 

 

 

 

Park Narodowy Nuuksio: zagroda reniferów.

 

 

 

 

 

Zagroda reniferów

 

 

 

 

 

Renifer czekający na swój przysmak

 

 

 

 

Karmienie reniferów.

 

 

 

 

Zdjęcie z reniferem.

 

 

 

 

Widok na jezioro w Parku Narodowym Nuuksio.

 

 

 

 

 

 

Kawiarnia na terenie Parku Narodowego Nuuksio w formie typowego fińskiego domku z czerwoną elewacją.
Na każdym kroku widać dbałość o ekologię, dążenie do nienaruszania równowagi ekosystemu przez człowieka.

WYCIECZKA NA SUOMENLINNĘ

Położona na sześciu wyspach forteca wybudowana w XVIII wieku przez Szwedów miała strzec miasto od strony morza przed najazdami Rosjan. Obecnie pełni funkcję turystyczną, choć przez wiele lat uznawana była za fort praktycznie nie do zdobycia. W twierdzy Suomenlinna znajduje się kilka restauracji i kawiarni, muzeum wojskowe oraz morska szkoła wojskowa.

 

 

 

 

W drodze na Suomenlinnę

 

 

 

Na wyspie Suomenlinna

 

 

 

 

Suomenlinna

 

 

 

 

Port w Helsinkach przy Placu Targowym Kauppatori

DZIEŃ 7. ZAMKNIĘCIE KURSU I ZAJĘCIA KULTURALNE

  1. Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja.
  2. Przyznanie Certyfikatu Uczestnictwa.
  3. Wycieczka i inne zewnętrzne działania kulturalne.
ERASMUS PLUS

Artykuł na temat realizacji projektu Erasmus +

realizowanego w latach 2020-2022

ukaże się w najbliższym numerze Nowin Andrychowskich

Po dwóch stronach zjednoczonej Europy: Erasmus+/Azory i Finlandia

Opr..: Paczyński, I. Pikoń (fot. I. Pikoń, A. Kołodziejczyk)

Gdzie leżą Azory? To pytanie zadały dzieci, gdy usłyszały, że w tym roku nauczyciele z Rzyk kolejny raz realizują projekt w ramach programu Erasmus+. Wytłumaczyć pomogła mapa, gdzie dzieciaki mogły znaleźć małe wysepki prawie na środku Atlantyku. Gdy jeszcze usłyszały, że archipelag należy do Portugalii – odeszły zadowolone i wzbogacone o nową wiedzę. Tak naprawdę wyjazd sześcioosobowej grupy nauczycieli z Rzyk miał na celu pogłębienie wiedzy na temat metod stosowanych w edukacji i terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim i umiarkowanym, zaburzeniami zachowania oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Dlaczego akurat Azory? A dlaczego nie! Podczas szkolenia trenerzy przedstawili niespotykane w polskich szkołach metody z zakresu malarstwa intuicyjnego, muzykoterapii, fototerapii i autorefleksji. Przyroda Azorów wzmacniała ten przekaz i była swoistym dopełnieniem tych metod. Wyjazdy w plener, wędrówki dały nam szansę doświadczyć terapii przez naturę, zniwelować napięcia spowodowane stresującymi sytuacjami w pracy, a także zwalczyć syndrom wypalenia zawodowego.
W sierpniu wyspy azorskie są przepiękne, co tylko zwiększyło nasze apetyty na spacery edukacyjne, wycieczki i wędrówki, podczas których poznawaliśmy nowe metody relaksacji i rozwoju poprzez bliskość z naturą oraz ze sztuką.

Sam archipelag składa się dziewięciu wysp wulkanicznych, a największa to São Miguel. To właśnie stolica wyspy Ponta Delgada była naszą bazą wyjazdową. Spacery urokliwymi uliczkami miasta, gdzie bruk składał się z ręcznie układanej mozaiki bazaltowo-marmurowe, zabytki z czasów rozkwitu morskiej potęgi Azorów – to wszystko sprawiało, że uczestnicy chcieli jak najlepiej poznać całą wyspę. Udało się to znakomicie, gdyż mogliśmy m.in. zwiedzić jedyną w Europie plantację herbaty i fabrykę herbaty Gorreana, działających od 1883 r. oraz fabrykę ananasów Arruda. Przekonaliśmy się na własne oczy, jak są uprawiane azorskie ananasy – podobno najsłodsze na świecie. Czymże byłoby zwiedzanie bez lokalnej kuchni. Najlepszym tego przykładem jest potrawa z wulkanicznych kopców – Cozido à portuguesa. Różnego rodzaju mięsa są tam prażone w specjalnych kociołkach, a trwa to od 6 do 8 godzin. Skoro wyspa ma pochodzenie wulkaniczne, to co krok można było zaobserwować różne geologiczne cudeńka, począwszy od pustych lub wypełnionych wrzącą wodą kalder, a kończywszy na pachnących siarką fumarolach. Niezwykłym doświadczeniem była możliwość kąpieli w wielu udostępnionych basenach termalnych otoczonych bujną roślinnością.

Niezwykłym przeżyciem był udział w wycieczce pontonem w towarzystwie oceanografa na oglądanie wielorybów i delfinów w ich naturalnym środowisku. Mogliśmy dowiedzieć się w jaki sposób od wieków Azorczycy dbają o środowisko naturalne tych wielkich ssaków. Mieliśmy również szczęście zobaczyć humbaka i stada delfinów szarych. Temat ekologii pojawiał się bardzo często podczas realizacji projektu Erasmus+. Mieszkańcy archipelagu starają się uchronić rośliny endemiczne od gatunków inwazyjnych, którego najsilniejszym przedstawicielem jest wianecznik Gardnera, który jest ładny i ciekawie wygląda, ale w zastraszającym tempie opanowuje wyspę, zagrażający rodzimej florze. Jadąc do wulkanu Sete Cidades po drodze obserwowaliśmy wulkaniczny krajobraz wyspy. Na licznych stożkach wulkanicznych porośniętych bujną zielenią są dziś pola uprawne i łąki z pasącymi się krowami, które w opinii mieszkańców, uważane są przez to za szczęśliwe.

Jakie są efekty szkolenia na Azorach? Zwiększenie innowacyjnych strategii równego dostępu do nauki i włączania wszystkich uczniów do edukacji. A ponadto mobilność doprowadziła do współpracy z zagranicznymi placówkami, pozwoliła również na wymianę doświadczeń tudzież dobrych praktyk z nauczycielami europejskich szkół i dała wielką przyjemność pobytu w skądinąd egzotycznym miejscu w Europie. A jak było po drugiej stronie kontynentu, czyli w Suomi?

Finlandia, nazywana „krainą tysiąca jezior”, stała się   kolejnym miejscem mobilności  nauczycieli z ZSS w Rzykach realizujących projekt „Edukacja, integracja, środowisko – ponad wszystko!”
w ramach programu Erasmus+. W dniach 4 – 10 lipca  br. sześcioosobowa grupa nauczycieli przyjechała do Helsinek, aby wziąć udział w szkoleniach: „Fiński system zarządzania edukacją” oraz „Szczęśliwy uczeń w fińskiej szkole”. Podczas kursu pedagodzy zapoznali się z fińskimi strategiami zarządzania oświatą, które są uznawane  za nowoczesne i efektywne, o czym świadczą wysokie miejsca
w międzynarodowych rankingach uzyskiwane przez fińskich  uczniów. Nauczyciele poznali tez podstawy fińskiej edukacji pozytywnej, koncentrującej się na uczniu  i jego potrzebach. Zaznajomili się z fińskimi rozwiązaniami dotyczącymi edukacji włączającej oraz  wychowania w duchu ekologii, zdrowia  i równowagi psychicznej. Szkolenia odbywały się w międzynarodowej grupie. Uczestniczyli w nich nauczyciele m.in. z Włoch, Niemiec, Węgier, Malty, Słowacji, Chorwacji, Grecji, Hiszpanii. 

W czasie pobytu w „ojczyźnie Muminków” pedagodzy zwiedzili piękne, utrzymane w secesyjnym stylu Helsinki, wybrali się na wyspę Suomenlinnę, aby obejrzeć jedną z najpotężniejszych twierdz w Europie i odwiedzili zagrodę reniferów w Parku Narodowym Nuuksio. Wizyta w Finlandii potwierdziła obiegowe opinie o tym kraju jako miejscu spokojnym, bezpiecznym, słynącym z  wysoko rozwiniętej gospodarki, technologii cyfrowej oraz wysokiego poziomu edukacji. Ogromne wrażenie robi duża świadomość ekologiczna mieszkańców tego północnego kraju, ich dbałość o środowisko. Finowie starają się zachować w naturalnym stanie jeziora i lasy, które zajmują około 75% powierzchni ich kraju. Niewątpliwie Finlandia to raj dla miłośników wypraw rowerowych i dla tych, którzy lubią spędzać czas w leśnej głuszy i biwakować nad jeziorem.

O Helsinkach można żartobliwie opowiedzieć słowami z piosenki Darii Zawiałow:
„W Helsinkach zaszyję się, to daleko jest / Może jak zorze świat mi zaświeci się”. Nie jest to miasto o długiej historii i tradycji, ale ma swój klimat. Często porównywane jest do San Petersburga ze względu na architekturę. Helsinki zostały stolicą Finlandii dopiero w 1812 r., zastępując Turku. Jest to związane
z burzliwą historią kraju: Finlandia może cieszyć się niepodległością dopiero od 1918 r. Wcześniej, od średniowiecza, znajdowała się pod panowaniem szwedzkim, a od 1809 r. – rosyjskim. Helsinki, choć są stolicą dużego państwa, nie mają atmosfery wielkiej aglomeracji, panuje tu spokojna i kameralna atmosfera. W mieście nie brakuje  muzeów, kościołów, katedr oraz cerkwi. Głównym miejscem handlowym jest Plac Targowy Kauppatori położony blisko centrum miasta w małym porcie nad Morzem Bałtyckim. Są na nim rozstawione liczne stragany z pamiątkami, świeżymi warzywami, owocami i innymi lokalnymi specjałami. Jedną z najciekawszych atrakcji Helsinek jest luterański kościół Temppeliaukio, który został wykuty w skale. Budowla powstała w 1969 r. Ma kształt owalu, a światło wpada do niej przez 180 szklanych paneli, które są umieszczone pomiędzy kopułą a skalnymi ścianami. Surowy i nieobrabiany granit zachowano jako dekorację wnętrza, połączony jest z ciepłem drewna. Helsinki mogą poszczycić się jedną z najlepszych na świecie Bibliotek Publicznych – taki tytuł zdobyła w 2019 r. biblioteka OOdi, którą oddano do użytku w 2018 r. Imponuje nie tylko ultranowoczesny budynek biblioteki, ale też różnorodna oferta, z której można skorzystać.

Mobilność do Finlandii pozwoliła nauczycielom z ZSS w Rzykach podnieść kompetencje zawodowe, wzbogacić warsztat pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, poznać nowe narzędzia cyfrowe przydatne w projektowaniu zajęć, zapoznać się z nowoczesnymi strategiami zarządzania oświatą. Zdobyte doświadczenie nauczyciele wykorzystają podczas codziennych zajęć z uczniami, co przełoży się na lepsze efekty i jakość pracy szkoły.