

SPRAWOZDANIE Z WIZYTY PRZYGOTOWAWCZEJ - GRECJA
- Renata Gondko – Dyrektor Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach
- Ewa Demczuk – Koordynator projektu
- Katarzyna Dusik-Szlósarczyk – Pedagog szkolny
- Spotkanie z dyrekcją szkoły Platon w Katerini W pierwszych dniach wizyty odbyły się spotkania z dyrekcjami szkoły Platon w pobliskiej miejscowości Katerini oraz państwową Szkołą Muzyczną, która zaprosiła naszych uczniów na specjalne zajęcia muzyczne i koncert muzyki greckiej w wykonaniu młodych artystów. W trakcie rozmów szczegółowo omówiono plan edukacyjny, który będzie realizowany przez uczniów ZSS w Rzykach podczas mobilności. Ustalono, że zajęcia w szkole Platon będą trwały 5 dni, po 4-5 godzin dziennie, a ich tematyka obejmie różne dziedziny edukacyjne, takie jak:
-
- Informatyka
- Robotyka
- Język angielski
- Mitologia, język i kultura grecka
- Zajęcia sportowe
- Zajęcia integracyjne
- Zajęcia medialne
- Sztuka: taniec, muzyka i folklor grecki
- Warsztaty kulinarne

Szkoła Platon. Wokół szkoły nie brakuje miejsca do zabawy.

Szkoła Platon. Budynek zbudowany na planie strzały, która symbolizuje rozwój młodego człowieka od wczesnego dzieciństwa do dorosłości.

Szkoła Platon. Przez wewnętrzne okno gabinetu może do dyrektora zaglądać uczeń …

Szkoła Platon. Każda klasa ma okna zewnętrzne i wewnętrzne (na korytarz), przez które można obserwować zajęcia. My również zaglądamy do klas …

Szkoła Platon. Wąskie korytarze, ale przerwy uczniowie spędzają na świeżym powietrzu.
Dodatkowo zaplanowano zajęcia kulturowe typu outdoor learning, które pozwolą uczniom na lepsze poznanie historii i tradycji Grecji.
2. Spotkanie z przedstawicielami organizacji przyjmującej – Greek Culture Education
Kolejnym ważnym punktem wizyty było spotkanie z przedstawicielami organizacji przyjmującej – Greek Culture Education, która odpowiada za organizację pobytu uczniów z Rzyk w Grecji.
Podczas spotkania szczególną uwagę poświęcono kwestii bezpieczeństwa uczniów. Zostały omówione wszystkie procedury, które zapewnią komfortowy i bezpieczny pobyt dzieci, w tym system monitoringu, kontaktu z rodzicami oraz procedury awaryjne.
3. Odwiedziny w hotelu – warunki zakwaterowania i wyżywienia uczestników
Nauczyciele odwiedzili hotel, w którym zakwaterowani będą uczniowie, aby sprawdzić warunki pobytu. Hotel spełniał wszystkie wymogi dotyczące komfortu i bezpieczeństwa, oferując odpowiednią liczbę pokoi oraz udogodnień niezbędnych do zapewnienia uczniom wygodnego pobytu. Ustalono także szczegóły dotyczące jadłospisu, który będzie dostosowany do potrzeb uczniów, zapewniając zrównoważoną dietę z uwzględnieniem różnorodnych preferencji żywieniowych.
Hotel Kronos. Komfortowy i piękny.

4. Transport i transfer uczniów
Omówiono również zasady transportu uczniów pomiędzy hotelem w Platamonas a szkołą Platon w Katerini. Zostały ustalone szczegóły dotyczące organizacji transferu, aby uczniowie mogli bezpiecznie dotrzeć na zajęcia. Zapewniono odpowiedni autokar oraz wykwalifikowanych kierowców, którzy będą odpowiedzialni za transport grupy.
5. Przygotowania do wyprawy na Olimp
Nauczyciele osobiście sprawdzili szlak turystyczny prowadzący na górę Olimp, który będzie jednym z punktów edukacyjnych wycieczek dla uczniów. Zapewniono, że trasa jest bezpieczna i odpowiednia dla grupy uczniów. Dodatkowo, przewidziano opiekę przewodnika, który będzie towarzyszyć uczniom podczas wyprawy na górę, zapewniając nie tylko bezpieczeństwo, ale także cenne informacje o mitologii i historii tego miejsca. Wizyta na Olimpie będzie doskonałą okazją do poznania mitów greckich i historii starożytnej Grecji.

Masyw Olimpu. Panoramę Olimpu można podziwiać z autostrady w drodze do Salonik.


Masyw Olimpu. Na stokach góry greckich bogów.
Plan wycieczek edukacyjnych
Kolejnym elementem spotkania było omówienie programu wycieczek edukacyjnych, które będą miały miejsce w trakcie pobytu uczniów w Grecji. W ramach tych wycieczek uczniowie będą mieli okazję poznać różne aspekty kultury i historii tego kraju.


Masyw Olimpu. Droga prowadzi przez malowniczy wąwóz.
- Wycieczka na Olimp: Uczniowie odwiedzą stok Olimp, gdzie zapoznają się z mitologią grecką oraz starożytną kulturą Grecji. Będzie to doskonała okazja do połączenia zajęć edukacyjnych z bezpośrednim doświadczeniem historycznym i kulturowym.
- Meteory: Kolejną wycieczką edukacyjno-kulturową będą klasztory Meteory, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Meteory to niezwykłe formacje skalne, których wysokość dochodzi do 500 metrów. W tym malowniczym miejscu znajdują się klasztory wykute w skałach, które stanowią połączenie piękna natury z kunsztem architektonicznym. Uczniowie poznają historię i znaczenie tego miejsca, co pozwoli im na głębsze zrozumienie kultury greckiej.

Meteory. Klasztory zawieszone na skałach.

Meteory. Klasztory wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
- Edessa: Trzecią wycieczką edukacyjno-kulturową będzie wizyta w Edessie, miejscu znanym z malowniczych wodospadów i ciepłych źródeł. To kolejna okazja, by uczniowie zanurzyli się w naturze Grecji oraz zapoznali się z jej geograficznymi i kulturowymi skarbami.

Edessa. Relaks w ciepłych źródłach i malowniczych wodospadach.
6. Omówienie szczegółów logistycznych
Ustalono, że wszystkie zajęcia będą dostosowane do poziomu językowego uczniów, aby umożliwić im swobodną komunikację z rówieśnikami z Grecji. Zapewniono również odpowiednią opiekę i wsparcie podczas wycieczek oraz zajęć.
7. Podsumowanie i dalsze kroki
Na zakończenie wizyty przygotowawczej uczestnicy spotkania podsumowali ustalenia dotyczące programu mobilności. Przewidziano, że uczniowie z Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach będą mieli okazję do aktywnego uczestniczenia w zajęciach, które umożliwią im rozwój umiejętności zarówno akademickich, jak i społecznych, a także integrację z rówieśnikami z Grecji. Omówiono również kwestie organizacyjne związane z przyjazdem uczniów do Grecji i zapewnieniem im pełnej opieki i wsparcia w czasie pobytu.


Platamonas. Miasto z widokiem na Olimp.
Litochoro. Wokół małe wioski i skalne miasteczka.
Wizyta przygotowawcza miała na celu stworzenie solidnych podstaw do realizacji mobilności grupowej uczniów. Dzięki spotkaniu z dyrekcją szkoły w Katerini, przedstawicielami organizacji przyjmującej – Greek Culture Education oraz szczegółowemu zaplanowaniu programu edukacyjnego i kulturowego, uczestnicy wizyty zdobyli niezbędne informacje, które pozwolą na płynne i efektywne zrealizowanie projektu. Ustalony harmonogram zajęć, wycieczek oraz kwestie logistyczne związane z zakwaterowaniem i transportem zapewnią komfortowy i bezpieczny pobyt uczniów w Grecji.
Projekt mobilności grupowej uczniów stanowi cenną okazję do wymiany doświadczeń oraz poszerzenia horyzontów edukacyjnych zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
Koordynator projektu – mgr Ewa Demczuk

06-07.04.2025 - I dzień
W ramach grupowej mobilności uczniów Erasmus+, uczniowie Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach odwiedzili grecką szkołę muzyczną w Katerini. Podczas wizyty mieli okazję zrealizować wspólny projekt muzyczny z rówieśnikami z Grecji. Zaprezentowali tradycyjną muzykę ludową z regionu małopolskiego – na skrzypcach zagrała Amelia Moskwik, a na fortepianie akompaniował jej Kacper Cibor. Występ wzbogacili muzycy z greckiej szkoły, tworząc wyjątkowe, międzynarodowe muzyczne spotkanie.


08.04.2025 - II dzień pobytu uczniów w szkole PLATON
Kolejny dzień wizyty uczniów w greckiej szkole PLATON w Katerini upłynął pod znakiem poznawania systemu edukacji w Grecji oraz specyfiki samej szkoły. Na początku dnia uczestnicy projektu wzięli udział w prelekcji w języku angielskim, prowadzonej przez uczennicę szkoły PLATON, która w interesujący i przystępny sposób zaprezentowała główne założenia greckiego systemu oświaty, programy edukacyjne oraz wartości przyświecające tamtejszej społeczności szkolnej. Pokazała sale lekcyjne i bibliotekę.
Kolejnym punktem programu były warsztaty kulinarne, podczas których uczniowie mieli okazję poznać tradycyjne greckie przepisy i własnoręcznie przygotować klasyczną sałatkę grecką. Wspólne gotowanie sprzyjało integracji i budowaniu relacji między uczestnikami projektu z różnych krajów.
Najwięcej radości i emocji dostarczyły jednak zajęcia ruchowe z muzyką i tańcem, które mimo wyjątkowo niskiej temperatury, odbywały się na świeżym powietrzu. Radosna atmosfera, rytmiczna muzyka i wspólna zabawa stworzyły niezapomniane wspomnienia i jeszcze bardziej zbliżyły uczniów do siebie.
Zwieńczeniem pobytu w szkole była prezentacja przygotowana przez uczniów. Ósmoklasiści z dumą zaprezentowali polskie tradycje, regionalne pieśni ludowe oraz staropolską kuchnię. Uczniowie zaśpiewali również hymn szkoły przy akompaniamencie Kacpra Cibora, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem, burzą oklasków i wyrazami uznania ze strony zgromadzonej publiczności.
To był dzień pełen inspiracji, współpracy, radości i międzykulturowego dialogu.


09.04.2025 - III dzień
Trzeci dzień mobilności w ramach projektu Erasmus+ upłynął uczniom w wyjątkowo relaksującej i malowniczej scenerii. Po kilku chłodnych i pochmurnych dniach wreszcie zaświeciło słońce, a bezchmurne, błękitne niebo zwiastowało niezapomniany dzień.
Pierwszym punktem programu były gorące źródła Pozar, gdzie uczniowie mieli okazję zażyć kąpieli w naturalnych, termalnych basenach. Ciepła woda w połączeniu z promieniami słońca działała odprężająco i dodawała energii. Niebieska tafla wody i błękitne niebo tworzyły niemal bajkowy krajobraz i wprowadzały wszystkich w doskonały nastrój.
Kolejnym przystankiem była Edessa – miasto słynące z imponującego wodospadu, który znajduje się w parku krajobrazowym o niezwykłych walorach przyrodniczych. Szum spadającej wody i unosząca się delikatna mgiełka tworzyły niesamowitą atmosferę. Wodospad Karanos, największy w Grecji, zrobił ogromne wrażenie na uczestnikach – jego potęga i piękno stanowiły doskonałe dopełnienie dnia bogatego we wrażenia.
To był dzień pełen uśmiechu, relaksu i pozytywnych emocji – prawdziwa uczta dla ciała i ducha. Wspólne chwile spędzone w tak wyjątkowym miejscu z pewnością na długo pozostaną w pamięci uczestników.


10.04.2025 - IV dzień
Czwarty dzień naszej mobilności w ramach programu Erasmus+ upłynął pod znakiem intensywnych, ale niezwykle inspirujących zajęć edukacyjno-kulturalnych, realizowanych wspólnie z uczniami i nauczycielami goszczącej nas szkoły PLATON.
Dzień rozpoczął się od warsztatów z robotyki i informatyki, podczas których uczniowie poznawali tajniki kodowania, projektowania i programowania robotów. Praca w międzynarodowych zespołach sprzyjała wymianie doświadczeń i wzajemnemu uczeniu się. Młodzież z ogromnym zaangażowaniem podejmowała kolejne wyzwania technologiczne, rozwijając jednocześnie swoje kompetencje cyfrowe.
Kolejnym punktem programu były zajęcia z kultury starożytnej Grecji. Uczniowie poznawali mitologicznych bogów, zagłębiali się w historie i legendy, które do dziś stanowią fundament europejskiego dziedzictwa kulturowego. Nie zabrakło również praktycznych aspektów – podczas zajęć z ekologii młodzież uczyła się, jak racjonalnie gospodarować żywnością, by jej nie marnować oraz jak codzienne wybory mogą wpływać na ochronę środowiska.
Jednym z najbardziej barwnych momentów dnia były warsztaty z tradycyjnych greckich tańców ludowych. W rytmie muzyki uczniowie ćwiczyli układy taneczne, poznając jednocześnie bogactwo lokalnego folkloru. Zajęcia odbywały się na dziedzińcu szkolnym i przyciągnęły wielu uczniów oraz nauczycieli, którzy z zainteresowaniem obserwowali wspólne występy.
Zwieńczeniem dnia była prezentacja polskiego tańca narodowego – Poloneza. Uczniowie ZSS z dumą zaprezentowali swoje umiejętności przed grecką publicznością, spotykając się z entuzjastycznym przyjęciem i gromkimi brawami. To wydarzenie było nie tylko pięknym artystycznym akcentem, ale też wyjątkową okazją do promocji polskiej kultury.
Po południu, po pełnym wrażeń dniu, uczniowie udali się na zasłużony relaks nad Morze Egejskie. Malownicze Platamonas, z jego piękną plażą i widokami, pozwoliło na chwilę wytchnienia i integrację w mniej formalnej atmosferze.
Ten dzień na długo pozostanie w naszej pamięci jako przykład owocnej współpracy, kulturowej wymiany i niezapomnianych przeżyć.


11.04.2025 - V dzień mobilności uczniów w ramach grupowej mobilności uczniów Erasmus+ w Grecji
Piąty dzień mobilności upłynął pod znakiem zajęć kulturowych prowadzonych w formie outdoor learningu. Był to czas aktywnego poznawania otoczenia i łączenia nauki z bezpośrednim kontaktem z naturą oraz dziedzictwem kulturowym regionu.
Poranek rozpoczął się od zajęć terenowych, podczas których uczniowie, korzystając z map oraz aplikacji mobilnych, zaplanowali trasę podróży z Platamonas do pobliskiego nadmorskiego miasteczka Nei Pori. Trasa wiodła malowniczym wybrzeżem Morza Egejskiego, a uczniowie mieli okazję doświadczyć walorów przyrodniczych i krajobrazowych regionu, rozwijając jednocześnie umiejętności orientacji w terenie, pracy zespołowej oraz planowania.
Po południu uczestnicy mobilności udali się na wyjątkową wycieczkę do jednego z najbardziej niezwykłych miejsc w Grecji – zespołu klasztorów w Meteorach, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Monastyry zawieszone na majestatycznych, stromych skałach zrobiły ogromne wrażenie na uczniach, budząc zachwyt zarówno swoim położeniem, jak i historią oraz duchowym charakterem tego miejsca.
Był to dzień pełen inspiracji, refleksji i podziwu dla piękna greckiej przyrody i kultury, który na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.


12.04.2025 - VI
Ostatni dzień siedmiodniowej mobilności grupowej uczniów w ramach programu Erasmus+ w malowniczej miejscowości Platamonas w Grecji upłynął w atmosferze wzruszającego pożegnania i wspólnego świętowania. Uczniowie oraz opiekunowie spotkali się z przedstawicielką organizacji goszczącej – Greek Culture Education, by podziękować za perfekcyjnie zorganizowany pobyt, obejmujący wartościowe zajęcia edukacyjne w szkole Platon, a także bogaty program kulturowy i integracyjny, który pozwolił młodzieży z różnych krajów lepiej się poznać i nawiązać przyjaźnie.
Wyjątkowym akcentem tego dnia był wspaniały tort przygotowany przez panią Monikę Kochman – ozdobiony logo Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach oraz logo greckiej szkoły partnerskiej. Ten symboliczny gest podkreślił współpracę i wzajemny szacunek między szkołami.
Pogoda dopisała – nad Morzem Egejskim unosiło się bezchmurne niebo, a jego spokojna tafla zachęcała do chwili relaksu na plaży. Najodważniejsi uczniowie, mimo chłodnej wody, zdecydowali się na krótką kąpiel, żegnając się z greckim wybrzeżem w niezapomniany sposób.
To był dzień pełen emocji, wdzięczności i pięknych wspomnień, które uczestnicy mobilności na długo zachowają w swoich sercach.


Uczniowie z Rzyk wzięli udział w wyjątkowym projekcie edukacyjnym realizowanym w greckiej szkole. Wraz z greckimi rówieśnikami uczestniczyli w zajęciach z zakresu sztuki, ekologii, informatyki i robotyki, a także odkrywali bogactwo greckiej kultury. Poznawali mitologię, tradycyjną kuchnię oraz uczyli się narodowego tańca Zorby podczas warsztatów tanecznych. W czasie zajęć kulinarnych samodzielnie przygotowali tradycyjną sałatkę grecką. Zwieńczeniem wspólnych działań był występ na szkolnym dziedzińcu, gdzie polscy uczniowie zaprezentowali narodowy taniec – Poloneza, wzbudzając podziw i entuzjazm całej społeczności szkolnej.


Nasi uczniowie wzięli udział w niezwykłym projekcie muzycznym zrealizowanym w Państwowej Szkole Muzycznej w Katerini. Dzięki gościnności szkoły Platon z Katerini, młodzież została włączona do międzynarodowego projektu muzycznego we współpracy z lokalną szkołą muzyczną. W trakcie projektu dźwięki greckiej muzyki ludowej z różnych regionów kraju przeplatały się z polską muzyką regionalną, tworząc barwne i emocjonujące widowisko. Na skrzypcach pięknie zagrała Amelia Moskwik, a przy fortepianie towarzyszył jej Kacper Cibor. Wykonane przez naszych uczniów ludowe pieśni i przyśpiewki spotkały się z ogromnym uznaniem ze strony greckich muzyków, którzy włączali się z zaangażowaniem do naszych występów.
