Projekt rządowy „Poznaj POLSKĘ”

wycieczka do Wrocławia

Opr.: ks. Marcin Samek

Projekt rządowy „Poznaj POLSKĘ”

KLASY TRZECIE W WARSZAWIE

Opr.: mgr  Ewa Demczuk, Katarzyna Kowala

W maju klasy trzecie wyruszyły na wycieczkę do Warszawy w ramach ministerialnego przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”. „Celem programu jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie ma wspomóc realizację podstaw programowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Pozwoli urozmaicić zajęcia lekcyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.”

(cyt. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/poznaj-polske)

Dofinansowanie wycieczki z funduszy rządowych wynosiło 15000,00 zł dla obu klas., co stanowiło 57% kosztów przedsięwzięcia.

Trzydziestu ośmiu uczniów zwiedzało stolicę przez trzy dni.

Dzieci poznały najpiękniejsze zakątki Warszawy w kontekście kultury i dziedzictwa narodowego oraz osiągnięć polskiej nauki.

Oto niektóre z wybranych obiektów, które odwiedzili uczniowie. Zapraszamy na wirtualną wycieczkę po Warszawie.

 

1. Pałac w Wilanowie. Gra miejska „Klucz do fasady Pałacu Wilanowskiego” (Kultura i dziedzictwo narodowe).

Uczniowie przeżyli detektywistyczną przygodę, w której odkrywali z przewodnikiem cuda  pałacowej architektury i mityczne sekrety królewskiej rezydencji. Gra pełna zagadek, szyfrów i zadań do rozwiązania  wprowadziła uczniów w historię Polski z okresu Jana III Sobieskiego oraz świat mitologii uwiecznionej w fasadzie pałacu.   

 

2. Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego (Największe osiągnięcia polskiej nauki/Kultura i dziedzictwo narodowe)

W wiosennej scenerii kwitnących magnolii, azalii, tulipanów i jaśminów uczniowie poznawali bogactwo i wartości świata roślin, które zostały podzielone na: polskie rośliny chronione, pomniki przyrody, kwiaty i kwitnące krzewy ozdobne parków i ogrodów, rośliny z różnych środowisk (leśne, bagienne, górskie, nadmorskie oraz rośliny cenione w ziołolecznictwie.

3. Muzeum Etnograficzne. Gra muzealna „Etnopodróże” (Kultura i dziedzictwo narodowe)

Uczniowie byli uczestnikami gry muzealnej, rozwiązywali zadania w trakcie zwiedzania, weryfikowali swoją wiedzę na temat  historii, tradycji i zwyczajów panujących w dawnej Polsce, Europie, jak i na innych kontynentach.

Muzeum Etnograficzne 3
Muzeum Etnograficzne 2
Muzeum Etnograficzne 1

4. Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi (Największe osiągnięcia polskiej nauki)

Uczniowie po raz pierwszy mieli okazję zetknąć z cennymi archiwaliami z zakresu historii nauk o Ziemi, kolekcją minerałów i skał, meteorytów, kopalnej flory i fauny, pochodzących z terytorium Polski i innych regionów świata.

5. Starówka, Muzeum Warszawy i Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum. Rezydencja królów Rzeczypospolitej (Kultura i dziedzictwo narodowe)

Przewodnik zabrał dzieci w niezwykłą podróż uliczkami starej Warszawy do czasów panowania wielkich władców, dzielnych rycerzy, dostojnych księżnych, wspaniałych strojów i hucznego życia na dworze królewskim. Niezwykłą historię przybliżyło Muzeum Warszawy mieszczące się w jednej z kamienic Starówki.  Uczniowie zobaczyli w Zamku Królewskim, wspaniałe komnaty, meble, tkaniny, rzeźby oraz obrazy malowane przez Canaletto,  Bacciarellego i znanego z podręczników szkolnych Jana Matejkę.

6. Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (Kultura i dziedzictwo narodowe)

Uczniowie zmęczeni długim zwiedzaniem mogli wreszcie odpocząć spacerując ścieżkami oraz alejkami wśród kwitnących kasztanowców, krzewów i kwiatów zrobić zdjęcia pod najsławniejszym w Polsce Pomnikiem Chopina i Pałacem na Wyspie – letnią rezydencją ostatniego króla Polski.

7. Centrum Nauki Kopernik – zwiedzanie wystawy, Planetarium – seans „Ziemia – Księżyc i Słońce” (Największe osiągnięcia polskiej nauki).

W tym miejscu uczniowie poruszali się w przestrzeni swobodnej eksploracji. Obserwowali zjawiska fizyczne,  eksperymentowali z dźwiękiem, konstruowali niezwykłe maszyny. Spędzili również niezwykłą  lekcję pod gwiazdami z wyjątkowymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Składała się ona z projekcji filmu oraz interaktywnego pokazu prowadzonego na żywo.

9. Pałac Kultury i Nauki – punkt widokowy.

10. Spacer po Warszawie.