Rok szkolny 2024/2025

Zajęcia informatyki klasa 5

Wrzesień

Klawiatura zamiast pióra. Piszemy w programie MS Word.

Powtórzenie wybranych wiadomości o pracy z dokumentami w Google.

Dzięki nim możemy wykonywać wszelkiego rodzaju zadania za pomocą naszej przeglądarki internetowej bez konieczności pobierania dodatkowego oprogramowania.

Pasek narzędzi: Pasek narzędzi Dokumenty Google znajdują się w górnej części ekranu i znajdują się w nich najważniejsze funkcje edycji i formatowania dokumentu. Tutaj znajdziesz opcje, takie jak zmiana czcionki, wyrównywanie tekstu, wstawianie podkreśleń lub łączy, dostosowywanie odstępów i wiele więcej.

Menu rozwijane: Oprócz paska narzędzi Dokumenty Google zawierają także różne menu rozwijane znajdujące się w górnej części ekranu. Te menu zapewniają szybki dostęp do dodatkowych narzędzi i zaawansowanych funkcji. Klikając każde z menu rozwijanych, możesz poznać dodatkowe opcje, takie jak konfiguracja strony, style akapitów, sprawdzanie pisowni i gramatyki, wstawianie obrazów, tabel i inne. Użyj tych menu rozwijanych, aby uzyskać dostęp do określonych funkcji w zależności od potrzeb edycyjnych.

 

Należy pamiętać, że wiele rzeczy można zrobić za pomocą skrótów klawiszowych.

Oto kilka z nich:

Jedną z jego możliwości jest wstawienie tekstu WordArt do dokumentu tekstowego. WordArt lub tekst projektowy to jedna z najpopularniejszych funkcji pakietu Office i jedno z tych narzędzi. Dzięki niemu możemy dodać dekoracyjny tekst oraz efekty specjalne do naszych publikacji lub tekst z cieniami.

WordArt może być używany w tytułach, nagłówkach i podtytułach lub po prostu po to, aby zwykły tekst był bardziej fantazyjny i przyciągał większą uwagę.

Po otwarciu dokumentu musimy kliknąć zakładkę Wstaw. Spowoduje to otwarcie menu kontekstowego, w którym klikamy „Rysunek” i "Nowy" .

Spowoduje to otwarcie okna "Rysunek":
Następnie wybieramy opcję "Czynności" i "Obiekt WordArt":

Pojawi się aktywne okienko do stworzenia tekstu w formie WordArt:

Więcej: Twórz, edytuj i wstawiaj WordArt w Dokumentach i Arkuszach Google | ITIGIC

Praca z tekstem: formatowanie, style i wyrównanie w Dokumentach Google

Formatowanie tekstu: Możesz zastosować różne formatowanie tekstu, takie jak pogrubienie, kursywa, podkreślenie i przekreślenie. Po prostu zaznacz tekst i skorzystaj z opcji formatowania na pasku narzędzi. Dodatkowo możesz zmienić rozmiar i kolor czcionki oraz dodać indeksy górne i dolne, aby wyróżnić określone elementy.

Style tekstu: Dokumenty Google oferują wiele predefiniowanych stylów, które można zastosować do tekstów jednym kliknięciem. Style te obejmują między innymi nagłówki, podtytuły, treść i cytaty. Style są przydatne do utrzymania jednolitego wyglądu całego dokumentu oraz pomagają organizować i porządkować informacje w jasny i zwięzły sposób.

Wyrównanie tekstu: Możesz wyrównać tekst do lewej, do prawej, do środka lub wyjustowany. Wyrównywanie tekstu może poprawić wizualną prezentację dokumentu i ułatwić jego czytanie. Po prostu zaznacz tekst i użyj opcji wyrównania na pasku narzędzi. Możesz także dostosować odstępy między wierszami i akapitami, aby uzyskać bardziej profesjonalny projekt.

Współpraca w czasie rzeczywistym: udostępniaj i edytuj dokument w Dokumentach Google

Pierwszym krokiem do współpracy w czasie rzeczywistym jest utworzenie dokumentu w Dokumentach Google. Aby to zrobić, po prostu przejdź do strony głównej Dokumentów Google i kliknij przycisk „+”, aby utworzyć nowy dokument. Po utworzeniu dokumentu możesz zaprosić inne osoby do współpracy nad nim. Aby to zrobić, kliknij przycisk udostępniania w prawym górnym rogu, a następnie wpisz adresy e-mail osób, którym chcesz udostępnić dokument.

Gdy udostępnisz dokument innym użytkownikom, będą oni mogli go przeglądać i edytować w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że wszelkie zmiany wprowadzone w dokumencie zostaną automatycznie zaktualizowane u wszystkich współpracowników.

Ponadto Dokumenty Google oferują narzędzia do edycji i komentowania, które ułatwiają współpracę. Możesz wyróżniać tekst, dodawać komentarze i sugestie oraz wprowadzać zmiany bezpośrednio w dokumencie. Dodatkowo możesz wyświetlić ostatnią aktywność, aby zobaczyć, kto wprowadził zmiany w dokumencie.

Twarda spacja w Google Docs – instrukcja

Aby wstawić twardą spację w Google Docs, wykonaj następujące kroki:

  1. Otwórz dokument w Google Docs.
  2. Umieść kursor tam, gdzie chcesz wstawić twardą spację.
  3. Naciśnij kombinację klawiszy: alt + Spacja
  4. Twarda spacja zostanie wstawiona, utrzymując słowa razem na tej samej linii.

Ćwiczenie:

Twoim zadaniem na dziś jest wykonanie KARTĘ PRACY 

KARTA PRACY 

Temat: Komórki, do szeregu! Świat tabel. 

  1. Otwórz Dokumenty Google. 
  2. Ustaw orientację strony na poziomą: 

Formatuj -> Orientacja strony

  1. Tytuł pracy „Plan lekcji” wstaw wykorzystując WORDART: Wstaw -> Rysunek -> Nowy -> Czynności -> Obiekt WordArt
  2. Wstaw tabelę, która będzie miała 6 kolumn i 9 wierszy. 

Tabela -> Wstaw 

  • Przy nazwach dni tygodnia i godzinach lekcyjnych wykorzystaj narzędzie pogrubienia.
  • Tabelę uzupełnij zgodnie ze swoim planem lekcji. 
  • Komórki tabel sformatuj według uznania i wypełnij dowolnymi kolorami, tak aby praca  wyglądała estetycznie. Aby wypełnić tabelę kolorem, zaznacz odpowiednie komórki,  wciśnij prawy przycisk myszy i wybierz Właściwości tabeli, zakładka Kolor
  1. Wstaw dowolną grafikę z galerii lub wyszukaj odpowiednią w wyszukiwarce  internetowej. 

Wstaw-> Obraz -> Folder zapisu pobranego pliku 

6. Zapisz pracę pod nazwą: imię_nazwisko_zadanie_2